Setpagina van: Nico

Besprekingen
Mijn set is ook besproken door René van Es van HiFi.nl,
dit artikel kun je hier lezen.



Mijn HiFi-systeem
Helaas geldt voor ons allen dat geluid wat je hoort, via welke installatie dan ook, altijd een slap aftreksel is van geluid wat je hoort bij een livemuziek ervaring. In die zin is het met iedere installatie, high-end of niet, slechts een kwestie van behelpen. Dus zou je kunnen stellen dat goed gereproduceerd geluid eigenlijk niet bestaat. Maar het is wel leuk om te proberen die "werkelijkheid", zo goed en zo kwaad als dat gaat, te benaderen. Dat is tenslotte onze gemeenschappelijke hobby, toch? Een installatie moet naast muziek ook emotie weergeven.
Daarom is mijn belangrijkste criterium niet dat een set goed, maar bovenal lekker moet klinken.

Ik vind het jammer dat een groot deel van de hifi liefhebbers die ik ken, uitgesproken meningen hebben over hoe de ideale set zou moeten klinken zonder ooit een instrument live te hebben gehoord, laat staan echt beluisterd...
Opmerkingen als "die viool of trompet klinkt scherp", "het laag van de grote trom of contrabas is niet strak" of "het klinkt niet open", komen te vaak van mensen die hun eigen referentiekader hebben geschapen door een set te kiezen die zij goed vinden klinken, maar waarvan het geluid de "werkelijkheid" meestal niet echt benadert. Op zich niks mis mee natuurlijk, maar niet echt my cup of tea.

Over smaak valt gelukkig niet te twisten. Bovendien heb ik de wijsheid natuurlijk ook niet in pacht, waardoor het bij mij thuis dus ook gewoon een kwestie van behelpen is. Maar met het referentiekader dat ik in de loop der jaren heb opgebouwd door in Amsterdam een keer of tien per jaar naar concerten in Paradiso, de Melkweg en het Concertgebouw te gaan, kan ik wel zeggen dat dit een heel lekkere set is die muziek weergeeft met een zeer hoog realiteitsgehalte. Iets dat voor mij ongelooflijk belangrijk is.

Componenten
Produkt Merk Typenummer
Voorversterker Audio Note M3
Eindversterker Audio Note Ankoru
Luidspreker voor Audio Note AN-E/SPe SE
D/A converter Audio Note DAC 3.1x balanced
Interlink Audio Note AN-Vx (27 strand)
Luidsprekerkabel Audio Note AN-SPe (bi-wiring)
Netsnoer Belden 19364 (3,3 mm2)
Loopwerk C.E.C. TL-OX
Demper/kegel/cones/spike Finite elemente Cerabase Slimline
Meubels Finite elemente Pagode Master Reference (HD02)
Demper/kegel/cones/spike Finite elemente Cerabase Classic
Netsnoer X-ECT audioservice Stekkerblok PD-5
Stands Zelfbouw 23 kg per stuk

Mijn HiFi Geschiedenis
Poeh, da`s lang geleden begonnen als jochie van een jaar of 10. Eerst met een afdankertje (zo`n 3-in-1 setje) en heel, heel langzaam opgeklommen via allerlei soms "duistere" merken als Akai, Philips, Aristona, JVC, Bose, Technics, Yamaha, Sony, T&A, Elipson, Audio-Analyse, Teac, Audio Synthesis en QED naar wat het nu uiteindelijk is geworden. En natuurlijk hebben er in vroegere jaren ook een aantal kabels als Monitor PC, Van den Hul en Audioquest aan de diverse apparaten gehangen.

1994. Op een avond raak ik zonder het te beseffen, besmet met het Audio Note virus.
Via de Audioclub Nunspeet, waar ik destijds lid van was, hoor ik dit merk voor het eerst gedemonstreerd door toenmalig importeur Ed de Jong en ben direct verkocht. In die tijd ben ik al een aantal jaren klant bij Renaissance Audio in Amsterdam. Kees Ooms, eigenaar van de legendarische, inmiddels niet meer bestaande zaak en warm pleitbezorger van Audio Note, is degene die mij nader kennis laat maken met het merk waardoor het genoemde virus chronisch wordt. Hij is tevens degene bij wie ik in dit jaar een TEAC VRDS 10 aanschaf. Een legendarisch apparaat!

1995. Mijn eerste apparaat van Audio Note wordt aangeschaft. Het is de geĂŻntegreerde versterker Soro SE (18 watt klasse A, single-ended 6L6G). Deze vervangt mijn esthetisch zeer fraaie en eveneens geĂŻntegreerde Audio Analyse PA-90 versterker.

1996. Mijn luidsprekers, de legendarische houten Elipson 1303 met de magische Foster tweeter (89 db), worden vervangen door de Audio Note E/SP (94 db).

2000. De hoogste tijd voor een nieuwe tuner en dus wordt mijn Yamaha TX-900 vervangen door de Magnum Dynalab 101A plus bijbehorende ST-2 FM antenne. Ook loop ik in dit jaar tegen een TEAC VRDS 20 aan. Toch weer mooier dan m`n VRDS 10 en dus wisselen ze van plek.

Eind 2001. Ik ruil de Audio Note Soro SE in voor de zeer fraai klinkende, eveneens geĂŻntegreerde, Audio Note Meishu (9 watt klasse A, single-ended 300B).

Begin 2003. Deze versterker is zo onvoorstelbaar mooi dat ik geen moment twijfel als ik de kans krijg een "dubbele Meishu" te kopen: de Audio Note P4 mono-eindblokken (18 watt klasse A, parallel single-ended 300B). Zij hebben precies hetzelfde klankkarakter als de Audio Note Meishu, maar nu met het dubbele aan vermogen en dus een enorme drive. Het gemak waarmee het totale geluidsbeeld nu opeens wordt neergezet is echt overdonderend en zeer realistisch. Bij deze mono-eindblokken heb ik een paar jaar lang een mooie passieve potmeter en bronkeuzeschakelaar van QED gebruikt.

Medio 2003. De Teac VRDS 20 maakt plaats voor de CEC TL-2X die, in combinatie met een Audio Synthesis dac, een enorme stap vooruit betekent.

Medio 2006. Mijn Audio Synthesis dac wordt vervangen door de Audio Note DAC 3.1x balanced en aan het eind van dat jaar ruil ik mijn passieve QED in voor een Audio Note M3 voorversterker. Ik had nooit kunnen bedenken dat een voorversterker zo ongelooflijk veel invloed kan hebben op het geluid. Hij brengt nĂłg meer gemak, openheid en rust in het geluid.

Begin 2007. Mijn "oude" Audio Note E/SP`s verkoop ik via HiFi.nl om vervolgens een paar AN-E/SP`s in Bösendorfer fineer aan te schaffen. Ze worden helaas niet meer gemaakt in deze prachtige afwerking.

September 2008. Ik krijg "an offer I couldn`t refuse". Er worden mij een paar zeer fraaie Audio Note Ankoru mono-eindblokken aangeboden (70 watt klasse A, parallel single-ended 845) en ik kan ze niet weerstaan. Wat een krachtig geluid zetten deze elk 44 kg zware jongens neer! Maar ook met heel veel rust in het geluid. Ze laten (nog) meer detail, (nog) meer lucht om stemmen en instrumenten horen die (nog) dieper en (nog) breder geplaatst worden. Maar alles lijkt vooral veel makkelijker te gaan.

Oktober 2008. Mijn laatste audiofiele uitspatting van dit jaar wordt de CEC TLO-X. Al jaren mijn favoriete loopwerk en nu te koop voor een mooie prijs. Waanzinnig, wat een apparaat, wat een geluid! Ik heb nu een tijdje naar woorden gezocht om het geluid van de TLO-X te beschrijven. Het is vooral veel realistischer. Wat me iedere keer weer opvalt is dat je met betere componenten vooral veel meer lucht koopt. Dat leest negatief maar zo klinkt het niet!

Augustus 2009. Mijn bestelde Shuguang 845 Metal Plate`s komen binnen. Wat een verschil met de Shuguang 845B! Minder hardheid in het geluid, een voller en strakker laag, een breder en dieper geluidsbeeld en (nog) meer (micro) details.
Ondanks mijn inmiddels behoorlijk lange audio-ervaring blijft het me verbazen hoeveel invloed verschillende buizen op het geluid kunnen hebben.

Juni 2010. Na een kritische noot van een stel audiovrienden heb ik mijn Gamma(?) stroomkabel, die de voeding van de gehele set verzorgt, verruild voor een Belden 19364 afgeschermde stroomkabel. Voor dat relatief kleine bedrag wil ik de gok wel eens wagen. Nadat ik de kabel heb aangesloten slaat mijn scepsis betreffende exotische stroomkabels direct om in enthousiasme. Meer gemak, meer lucht, meer detail en bovendien een meer gefundeerd laag. Daar waar normaal gesproken de standaard stroomkabels altijd mijn voorkeur hebben boven de exotische exemplaren wordt het pleit dit keer beslecht in het voordeel van de ongekleurd klinkende en veel minder exotische Belden. Zo zie je maar weer, je bent nooit te oud om te leren.

Januari 2011. Als mijn beste vriend, die dezelfde speakers heeft als ik, mij vertelt dat hij iets in de speakers heeft laten veranderen waardoor ze nu nĂłg mooier klinken, wordt mijn nieuwsgierigheid natuurlijk gewekt. Eenmaal bij hem thuis aangekomen is een en ander direct spectaculair duidelijk. Het blijkt een opwaardering van de AN-E/SPe naar de AN-E/SPe SE. Een aantal weken later heeft ook hier de opwaardering plaatsgevonden en is het inmiddels ingespeeld. Ongelooflijk, wat een enorme verbetering!

Maart 2011. Omdat ik thuis tegenwoordig niet of nauwelijks meer naar de radio luister heb ik na bijna 11 jaar trouwe dienst mijn geliefde en zeer muzikale Magnum Dynalab verkocht.

Mei 2011. Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede vervanger voor mijn Spectral meubel wanneer ik op een dag tegen een Finite Elemente Pagode Signature rack aanloop. Volgens velen van ons, mezelf niet uitgezonderd, een van de mooiste en beste racks die er op de markt te koop zijn. Het blijft een rare gewaarwording dat "een paar plankjes" zoveel invloed op het geluid kunnen hebben. Het geluid is vooral losser en evenwichtiger geworden. En bovendien minder vermoeiend op luid niveau. Kortom een aanwinst voor de totale set!

September 2011. Het Pagode Signature rack heeft nieuwe voeten gekregen. De Cerabase dempers van Finite Elements. Dit was geen verandering zonder slag of stoot. Ik had ze vorige maand al gekocht en thuis aangekomen direct onder het rack geschroefd. Oeps, dat viel tegen! Na een paar cd`s te hebben beluisterd de oude SuperSpike`s er weer onder en mijn oude, lekkere geluid was weer terug. Om een heel lang verhaal kort te houden. Los onder het rack geplaatst klonk het wel beter maar eronder geschroefd niet. Daarop heb ik de metalen "adapters", waar ze in worden geschroefd verwijderd en ze direct met houtschroeven onder het rack gemonteerd. VoilĂ , de verbetering is een feit. De eerste stap richting complete set op Cerabase dempers is gezet.

Februari 2012. Na mijn enthousiasme over de dempers onder het Pagode Signature rack heb ik, na een tijdje tweedehands te hebben gezocht, de stoute schoenen aangetrokken en de Cerabase Slimline dempers maar nieuw gekocht. Deze staan onder de stands van de speakers en onder de Ankoru monoblokken. Wat is er veranderd? Het geluid is weer ruimtelijker en evenwichtiger geworden. Bovendien is het geluid puntiger/preciezer geworden; meer attack zogezegd waardoor ook een nog strakker laag is ontstaan. Wederom een goede investering die de hele set ten goede komt.

Mei 2012. Door mijn aankoop van de Cerabase Slimline dempers ben ik in contact gekomen met X-ECT AudioService. Zij verkopen o.a. ook zeer robuuste stekkerblokken, gefreesd uit dikwandig aluminium kokerprofiel. Na een kleine proefperiode heb ik er een aangeschaft. Het geeft meer gemak waardoor het geluid nog wat losser komt.

Oktober 2014. Ik had al een tijdje last van een zo nu en dan haperend loopwerk. Uiteindelijk op advies van Ton van der Veeken, de huidige importeur van CEC (http://www.guruaudio-benelux.com/pages/home), de TL0-X naar Duitsland opgestuurd. Zeer slechte (lees geen) communicatie met de reparatiedienst aldaar maar des te beter met Ton. Na enkele weken was hij gerepareerd en heeft Ton hem voor mij opgehaald uit Hamburg (hij moest daar toch zijn...) en hem hoogstpersoonijk bij mij thuis afgeleverd. Dat is service waar velen een voorbeeld aan kunnen nemen!

Februari 2015. De meterkast moest nodig gemoderniseerd worden en dus heb ik meteen van de gelegenheid gebruikt gemaakt om een aparte groep voor de installatie aan te laten leggen. Dit heeft geresulteerd in een "schoner" geluid wat zich het beste laat omschrijven als een opener, rustiger en doorzichtiger geluidsbeeld.

Mei 2015. Onze negen maanden jonge hond Kondo was een beetje té nieuwsgierig naar m`n speakers en heeft helaas de foam ophanging van de rechter speaker stuk gevreten. Dus even een telefonische afspraak gemaakt met Ernst van Total Speaker Repair (http://www.total-speaker-repair.nl/) in het Groningse Bedum. Wat mij betreft dé specialist om dit soort klusjes op te knappen. `s Morgens gebracht, een dagje Groningen, en `s middags weer keurig gerepareerd opgehaald. Inmiddels spelen ze weer als vanouds.

Mei 2016. Helaas stak in juni vorig jaar de oude storing van m`n TL0 zo nu en dan de kop weer op. Omdat ik inmiddels een goede verstandhouding heb met Ton van der Veeken (de Nederlandse importeur), belde ik hem op. De garantie op de reparatie was net verlopen maar Ton nam direct contact op met CEC Duitsland. Ik m`n loopwerk wéér naar hen opgestuurd. Zij konden niks vinden, deden erg moeilijk, communiceerden heel slecht en uiteindelijk heb ik het loopwerk terug laten komen. Thuis na een paar weken weer die storing. Daar heb ik toen een filmpje van gemaakt en opgestuurd naar Ton. Die stuurde het door naar Duitsland en Japan. Eind november 2015 bracht ik m’n loopwerk naar Ton. Hij bracht hem vervolgens naar Fred Louwersheimer van Q-Analogue (een bevriende reparateur in Den Haag). Die vond binnen een dag één van de oorzaken. De motoren waren niet meer wat ze zouden moeten zijn en dus werden er twee nieuwe motoren uit Japan opgestuurd. Deze zijn door Fred erin gezet samen met twee nieuwe snaartjes en een nieuwe laser.
Op de snaartjes en de laser na viel alles onder garantie van de vorige reparatie! Na een paar dagen bij Ton in huis te hebben gespeeld deed het probleem zich wederom voor! Volgens CEC Japan had dat te maken met een minder soepel lopend lager (gemeten door de uitlooptijd na het stopzetten van de cd) en dus werd er vanuit Japan een een nieuw, vooraf gepositioneerde aandrijfas met lager (shaft) opgestuurd en wederom vakkundig door Fred ingebouwd. Helaas leek dit in eerste instantie niet de oplossing maar Japan verzekerde Ton dat de nieuwe shaft minimaal een week non-stop moest draaien om lekker soepel te worden. Zo gezegd, zo gedaan. Samen met een beetje “Haarlemmer olie” deed dit de uitlooptijd aanmerkelijk toenemen en leken de problemen eindelijk opgelost. Helaas bleek eind maart, op de avond voordat ik m’n loopwerk weer op zou halen, dat er meer aan de hand was.
Wederom werd de hulp van CEC Japan ingeroepen. Ken Ishiwata, de grote man achter CEC, bemoeide zich er persoonlijk mee. Middels diverse emails, waarin ik ook ge-cc’d werd, werden diverse oplossingen aangedragen waar Fred weer mee aan de gang ging. Uiteindelijk bleek toch dat de net opgestuurde shaft niet goed was en werd er nogmaals een nieuwe vanuit Japan opgestuurd en door Fred ingebouwd. Mede dankzij zijn brede kennis en ervaring is alles uiteindelijk op z’n pootjes terecht gekomen en heb ik nu eindelijk na zes maanden mijn geliefde loopwerk, volledig gereviseerd terug.

Gedurende dit gehele traject werd ik zeer regelmatig door Ton per e-mail of WhatsApp op de hoogte gehouden van de laatste bevindingen of ontwikkelingen. De kosten voor dit alles vielen door de inzet van Ton en de soepele medewerking van CEC Japan ontzettend mee.
Ik durf inmiddels te zeggen dat dit loopwerk nu mooier klinkt dan dat ie, sinds mijn aankoop in 2008, ooit gedaan heeft!

Geweldig dat er nog importeurs bestaan die zich zo onbaatzuchtig in willen zetten voor hun klanten. Zelfs als die, zoals in mijn geval, niet eens nieuw bij hen gekocht hebben en er dus eigenlijk niks verdiend is. Ik ben blij dat een topmerk als CEC de topimporteur heeft die het verdient. Dikke pluim voor Ton van der Veeken van Hear Everything Audio! (http://www.heareverything.nl/).

Maart 2018. Zoals jullie in bovenstaande chronologie kunnen lezen ben ik eigenlijk altijd positief. Ik vind het dan ook erg vervelend om onderstaand verhaal met jullie te moeten delen. Zeker omdat het over mijn nog altijd zeer geliefde Audio Note gaat. Maar dit moet verteld worden.

Ik denk een 3 meter lange AN-Vx interlink gekocht te hebben en wil daar 3 keer 1 meter van laten maken. Dus wie anders dan Peter Quatrup benaderen voor een prijsopgave. Lang verhaal kort we spraken een bedrag “X” af en ik stuurde de kabels op naar Audio Note Engeland. Na een paar dagen kreeg ik een email van Peter Quatrup met de boodschap dat de kabel niet 3 maar 4 meter lang is en wat hij nu moet doen. Dus ik zei heel enthousiast dat hij er 4 keer 1 meter van mocht maken. Daarbij ging ik uit dat (“X” : 3 x 4) de nieuwe prijs zou gaan worden. Toen ik echter de rekening gepresenteerd kreeg bleek die opeens 12,5 % duurder uit te vallen. Natuurlijk vroeg ik per email waar die extra kosten vandaan kwamen. Wellicht dat hij een rekenfout had gemaakt. Hierop werd niet gereageerd. Wel kreeg ik een paar dagen erna een email van de administratie met die duurdere rekening. Toen ik aangaf dat ik nog geen reactie van Peter Quatrup had ontvangen en daar nog even op wilde wachten voor ik zou betalen, kreeg ik opeens wel antwoord van hem:
“There is an extra pair of connectors on a full set that is why, if you are unhappy about the price I can have these taken off.”
Vervolgens leg ik hem mijn rekensom (“X” : 3 x 4) voor, en vroeg wat ik met een kabel moet zonder pluggen. Daarop kwam het volgende antwoord:
“I really don’t have time to detail this Nico, I am sorry to say, I shall remove two of the plugs and then the old price is fine. We do these things as a service, not many manufacturers do this kind of thing, you need to understand that I personally work 100 hours a week, and try to offer the best possible service, but this is simply too much.”
Zo gaan ze bij Audio Note Engeland dus met klanten om die inmiddels al flink geĂŻnvesteerd hebben in hun merk en dat nog steeds doen. Deze hele emailwisseling heeft meer tijd gekost dan het beantwoorden van mijn niet zo ingewikkelde vraag zou hebben gekost. Blijkbaar heeft deze meneer toch iets te verbergen want na enige tijd, toen ik te kennen had gegeven maar te gaan betalen omdat twee pluggen verwijderen natuurlijk geen optie was, kreeg ik dit vage antwoord:
“Thanks, it is one simple question, I agree, but when you get 30 – 40 in a day and you are trying to run a company with 45 – 50 people, it feels more like you are not trusted and I don’t deal with that very well. You exclude labour from the equation that is where the difference comes in, I overlooked labour on two of the cables.”
“Opeens” heeft hij zich vergist in arbeidsloon? Ten eerste geloof ik daar niks van want dan had hij meteen met dit simpele antwoord gekomen. Daarbij zat ook in de oorspronkelijke berekening gewoon arbeidsloon lijkt me. Ten tweede ben ik gewend dat afspraak ook afspraak betekent en als daar een heel grote fout in zit dan communiceer je dat eerst met je klant voordat je de rekening significant verhoogd. Daarmee creëer je draagkracht voor die verhoging. Jammer dat zo’n fantastisch merk, zo’n slechte vertegenwoordiger heeft…

Laat ik dit schrijven toch positief eindigen. Ik heb net via Grant Fidelity mijn nieuw bestelde Psvane WE845 Western Electric replica’s binnen en meteen in de Ankoru’s gezet. Dit tezamen met de eveneens daar bestelde Psvane WE300B replica’s. Of dit nu werkelijk replica’s zijn kan ik niet echt beoordelen maar de eerste indruk is erg goed. Ik besef dat dit ook te maken kan hebben met het feit dat de oude buizen aardig aan hun einde waren en dus klinkt het al snel beter. Wat ik ook aan dit verhaal wil toevoegen is dat ik Grant Fidelity als een heel fijn bedrijf heb ervaren om zaken mee te doen. Zeer goede communicatie en bereikbaarheid met een snelle levering!

November 2018. Inmiddels zijn de Psvane's goed ingespeeld. Ik ben zeer tevreden en kan ze van harte aanbevelen!

Februari 2019. Eén van de Psvane’s WE845 is kapot gegaan. Opeens een hoop gerommel uit de linker speaker en een “mooie” paarse kleur in een van de 845 buizen. Meteen de versterker uitgezet en een email naar Grant Fidelity in Canada gestuurd. Hoewel de garantie van 3 maanden verlopen is sturen ze me uit coulance toch een nieuw exemplaar tegen verzendkosten op. Een nette oplossing waar ik erg blij mee ben. Hieruit blijkt dat er nog steeds bedrijven bestaan die service hoog in het vaandel hebben staan. Nu alleen de douane nog overtuigen om het geld terug te storten dat ik wederom moest betalen bij inklaren.

Februari 2021. Er is wederom één van de Psvanne’s WE845 replica kapot gegaan. Dit keer is er een gloeidraad losgeraakt wat nu als een soort balpen drukveertje los in de buis ligt. Ik vind drie jaar een (te) korte levensduur voor zo’n buis en hoop weer op enige coulance bij Grant Fidelity. Wellicht dat Corona hier ook voor financiële problemen heeft gezorgd maar er kan niet zo heel veel gedaan worden. Zelf niet als ik vier nieuwe Linlai Global buizen zou aanschaffen. Dit omdat er geen Psvanne meer wordt geleverd. Om na drie jaar al weer zo’n grote uitgave te doen zie ik echter niet zitten. Zeker ook omdat het merk me niet zoveel zegt. Na enig speurwerk op het wereldwijde web kom ik via Hifishark op Ebay eenzelfde Psvanne WE845 replica tegen. Nota bene in Den Haag(!?) tegen een redelijke prijs op te halen. Nu hoop ik toch nog een tijdje van m’n Psvanne’s te kunnen genieten want het blijven klankmatig gezien echt ongelooflijk mooie buizen!

December 2021. Het CEC loopwerk kreeg weer te maken met kuren en dus weer via importeur Ton van der Veeken naar de reparateur. Deze keer hadden de mannen van Elektronica Service Krimpen (ESK) de eer om de boel op te lossen. Het bleek een aandrijfsnaartje te zijn en ook hebben ze de laser vervangen. Apparaat retour en meteen had ik het idee dat dit niet mijn geluid was. Hard, schel en dus zeker geen CEC-Audio Note geluid. Het eerste wat dan gezegd wordt is inspelen. Inmiddels weet ik dat inspelen zeker nodig is maar dat dit inspelen er niet voor zorgt dat het van “slecht’ naar “goed” geluid gaat (https://hifi.nl/artikel_pagina4/1974/Papier-in-olie.html).
Ook bleken zeer lange cd’s niet goed afspeelbaar en dus kon hij weer retour naar ESK. Ton had nog een aantal lasers die ooit waren uitgezocht en ingekocht door de inmiddels overleden heer Stegner van CEC. Volgens Ken Ishiwata van CEC Japan had deze man een neusje voor mooie lasers. Ik kon me niet voorstellen dat er zoveel verschil in geluid tussen verschillende lasers zou zijn. Inmiddels had ik na al die jaren natuurlijk beter moeten weten. Eenmaal weer thuis met deze nieuwe laser was m’n oude vertrouwde geluid weer terug. Niks inspelen, gewoon in 1 keer raak. Warm, open en gedetailleerd. Ton, bedankt weer voor alle goede zorgen!

Een ongeluk komt nooit alleen. Ook 1 van de Ankoru’s deed het niet meer. Na even gezocht te hebben bleek er een zekering uit te liggen. De zekering vervangen maar deze vloog er meteen weer uit. Foute boel dus. Op zo’n moment voel ik me een gezegend mens dat ik in de audiowereld zoveel goede mensen ken. Daaronder valt zeker Peter de Bruyn van Acoustic Dimension. Bij hem zijn alle apparaten waar buizen in zitten in bekwame handen. Na een afspraak te hebben gemaakt ben ik bij hem langsgegaan en na een week kon ik hem weer ophalen. Het bleek een defecte gelijkrichter die kortsluiting veroorzaakte. Ook moesten de voedingscondensatoren vervangen worden. Omdat dit het geluid beïnvloed moest de andere kant ook worden gedaan dus toen ik de ene ophaalde nam ik de andere meteen mee waarna Peter die ook onderhanden nam. Ook de smoorspoel in de voeding van de eindbuizen werkte niet meer goed waardoor er al een tijdje een brom hoorbaar is. Deze had Peter helaas niet op voorraad dus die staan in bestelling.
Inmiddels draait alles weer als vanouds en ben ik een blij mens dat ik m’n mooie geluid weer terug heb.

24 februari 2022. Kees Ooms, mijn beste vriend, is vandaag na een langdurig ziekbed op 77-jarige leeftijd overleden. Hij was een ziener in audioland en een van de eersten die Audio Note in Nederland aan de man wist te brengen. Voor hem het enige merk wat muzikaliteit en emotie realistisch wist over te brengen. Iets waar ik door hem ook achter ben gekomen en daar ben ik hem nog altijd erg dankbaar voor. Alsmede de mooie, niet gangbare muziek waarmee hij me kennis mee liet maken. Door zijn toedoen is menig audio- en muziekliefhebber voorgoed op een nieuw pad gezet. Rust zacht vriend…

Februari 2023. Ik ben al sinds de aankoop van mijn Finite Elemente Pagode Signature rack in 2011, op zoek naar het Pagode Master Reference rack van hetzelfde merk. Niet omdat ik er ontevreden over ben. In tegendeel, ik ben nog steeds onder de indruk van de muzikale ongekleurdheid en rust in het geluidsbeeld. Maar sinds die aankoop blijft de nieuwsgierigheid naar z'n grote broer. Kan die nog iets toevoegen dan? Ik ben daar best sceptisch over en dus moet het een tweedehandsje worden dat niet teveel mag kosten.
Dit is nu, 12 jaar later, eindelijk gelukt!
Geloof het of niet maar bij de eerste tonen hoorde ik al verschil.
Dat kan niet waar zijn.., verbeelding.., wishful thinking...
Maar na een tijdje luisteren wordt het alleen maar bevestigd. Het eerste wat opviel was dat het laag voller en strakker was geworden. Daarnaast is het hele geluidsbeeld verfijnder wat onder andere tot uiting komt in een aangenamere hoog weergave en, daar gaan we weer, meer lucht.
Het verschil tussen de twee racks is significant en overtreft mijn verwachtingen.

Algemene vragen
Omschrijf het geluid van uw systeem.
Zeker niet perfect, (Wat is dat? Bestaat dat eigenlijk wel?), maar erg open, ruimtelijk, dynamisch, realistisch en zeer muzikaal (maar dat laatste lees ik bij elke set hier). ;-)

Waar liggen bij u de verbeterpunten?
Akoestische aanpassingen, die ik overigens niet ga doen. Het klinkt nu erg lekker en ik ben meer dan tevreden. Is dat niet het allerbelangrijkste?

Wat zijn uw toekomstige plannen met betrekking tot uw set?
Zoals altijd kun je wel aan de gang blijven. Dus voorlopig wil ik het zo houden; echt waar! ;-) Maar stel je toch eens voor dat ik tegen een stel niet al te dure Audio Note Gaku-On mono-eindblokken aanloop. Tja, wat dan?

Omschrijf uw luisterruimte (aankleding, inhoud, meubilair, akoestiek etc.)
M`n woonkamer klinkt ondanks het keramisch parket, maar met een door gipsplaten verlaagd plafond, een flinke stoffen hoekbank en dikke gordijnen, erg mooi.

Kunt u aangeven hoeveel beeld- en geluidsdragers u heeft en in welke genres dit verdeeld is?
In totaal heb ik ruim 2000 cd`s waarvan grofweg 53% klassiek, 25% pop, 20% jazz en 2% blues.

Hoe vaak luistert u naar muziek?
Iedere dag.

Hoe vaak kijkt u film?
Regelmatig.


Hobbies
Muziek luisteren, (technisch) duiken, honden Kondo en Djexer en audio natuurlijk.

Overige
Getoonde nieuwprijs betreft de actuele nieuwprijs.

Nico


Leeftijd 58 jaar
Beroep Ladinginspecteur
Set Stereo
Nieuwprijs 124.000

Deze set is online gezet op
14-mei-2007 . Ondertussen is deze pagina 275710 maal bekeken. Vandaag is de pagina 1 keer bezocht. Deze set is voor het laatst bijgewerkt op: 27-januari-2024


De set van deze gebruiker kan niet meer worden gevonden.Set

Mail
Luistersituatie
  • Oppervlakte 69.6 m2
  • Afmeting 12 bij 5.8 meter
  • Hoogte 2.6 meter
  • Inhoud 180 m3

Muziekvoorkeur
  • Pop
  • Klassiek
  • Jazz
  • Singer/Songwriter
  • Blues
  • Electronic
  • Lounge

Filmvoorkeur
  • Misdaad
  • Thriller
  • Documentaire

Muziek top 10
  • Fink - Perfect Darkness
  • Nick Cave - No more shall we part
  • Tom Waits - Alice
  • Beth Gibbons - Out of season
  • Keith Jarrett - The Köln concert
  • Shirley Horn - You won`t forget me
  • Brad Mehldau - Songs. The art of the trio vol.3
  • KCO - Haitink - Shostakovich - SymfonieĂ«n (Decca)
  • Vladimir Spivakov; Sergej Bezrodny; Dietmar Schwalke; Alexander Malter - Pärt - Alina (ECM 449 958-2)
  • Pieter Wispelwey - Bach - Gamba sonatas (CCS 14198 N)

Populairste artiesten/bands
  • Gustav Mahler
  • Frans Schubert
  • Dimitri Shostakovich
  • Pieter Wispelwey
  • Bill Evans
  • Chet Baker
  • Miles Davis
  • Tom Waits
  • Nick Cave
  • Fink

Links vrienden
Bladeren tussen sets