Setpagina van: No Loss of Fine Detail


Mijn HiFi-systeem
Devialet - Linn - Audio Physic - MIT - AudioQuest - Shunyata Research - Vibex

Audio Physic Virgo 25 Plus+

Devialet

Devialet

Linn Akurate DS/1

Componenten
Produkt Merk Typenummer
Luidspreker voor Audio Physic Virgo 25 Plus+
Demper/kegel/cones/spike Audio Physic VCF II
Coax interlink AudioQuest Diamond BNC-AES/EBU
Overige kabels AudioQuest Diamond Cat7
Coax interlink Crystal Cable Reference Digital
Geintegreerde versterker Devialet 400 monoblokken
Demper/kegel/cones/spike Finite Elemente Cera Ball
Aantal groepen HiFi-Tuning Siemens SITOR Ultimate met Hifi Tuning zekering
Netwerkspeler Linn Akurate DS/1
Luidsprekerkabel MIT Matrix 28s
Netsnoer Shunyata Research Ξtron™ α Alpha Digital
Netsnoer Shunyata Research Ξtron™ Alpha Z-PC10
Netfilter Vibex One 6 Cu

Mijn HiFi Geschiedenis
Rond 1980 begonnen met een Technics set. Al snel de bijbehorende set luidsprekers ingewisseld voor MB Quart monitoren en monitor kabels en interconnects. De eerste stap op weg naar betere weergave was een van de eerste Technics CD spelers (1986) en een referentie tape deck (Aiwa XK-009 Excelia).

Rond 1987 de Technics versterker en tuner en MB Quart speakers ingeruild voor een Marantz PM84 II en zelf luidsprekerzuiltjes gebouwd. Leuk experiment, maar de combinatie was niet gelukkig. Het rendement van de speakers was te laag.

Uiteindelijk deze set in delen verkocht om over te stappen naar NAD vanwege de prijs kwaliteit verhouding en de muzikaliteit die dit merk me bracht. Het Aiwa tapedeck is al deze tijd gebleven totdat ik het in een moment van verstandsverbijsting heb weggegeven aan een studievriend.

Ik kocht in 1992 een NAD voor en eindversterker van de eerste Monitor series (2100 Power Envelope eindversterker icm 1000s voorversterker) en in 1995 Magnepan Smgb SE magnetostaten. De CD speler was op dat moment een Sony ES 55. In die tijd veel plezier beleefd aan het upgraden van mijn set. Als bron gebruikte ik vanaf 1996 eerst de Tjoeb 99 CD speler, daarna de Njoe Tjoeb 4000 CD speler. Dat was het moment dat ik kennis maakte met de mooiere hifi merken in de Hifiwinkel in Beek Ubbergen en het experimenteren met verschillende vacuüm buizen begon.

Na een intermezzo rond de geboorte en eerste levensjaren van onze dochter mijn hobby afgestoft en ontdekt dat moderne luidsprekers zich konden meten met planars voor wat betreft snelheid en toen de overstap gemaakt naar mijn huidige set. Eerst met een Primare CDi-10 als versterking omdat ik niet meer zo`n grote stapel audio-apparaten in de woonkamer wilde hebben staan. Daarna ge-upgrade naar een Primare i32. Eind 2015 opgevolgd door mijn huidige versterker.

Gestart met streaming als bron in 2010. Eerst met een Sonos ZP90, daarna met een BlueSound Node. Beiden gekoppeld aan een Musical Fidelity V-DAC met BOTW externe voeding. Daarna overgestapt op een Linn Majik DS met Dynamik voeding tot ik over kon stappen naar mijn huidige netwerkspeler: de Linn Akurate DS/1. Inmiddels gebruik ik die nog enkel als renderer, digitaal aangesloten op de DAC van de Devialet 400.

Algemene vragen
Omschrijf het geluid van uw systeem.
Tja, hoe beschrijf je dat nou zonder in de bekende dooddoeners te vervallen. Misschien met "In balans". Ruimtelijk, gloedvol, meeslepend en verfijnd.

Audio Physic staat bekend om zijn 3 dimensionaal geluidsbeeld. Met de MIT kabels en Devialet versterking en Linn netwerkspeler zorgen mijn Virgo`s dat ik in mijn woonkamer heerlijk kan genieten van mijn muziek.

Doordat ik ben afgestapt van planars is plaatsing en het zoeken naar een sweet spot een veel minder groot probleem dan voorheen. Mijn huidige set is een enorme stap voorwaarts voor mij. De muziekweergave klinkt gloedvol en gedetailleerd en het geluid komt lekker los van de luidsprekers. Er zit 30 jaar ontwikkeling tussen mijn huidige set en de Magnepans. Ik hoor veel meer detail over de hele range en uiteraard meer lage tonen dan bij de Magnepans. Het kan vast veel mooier, maar ik ben er voor nu heel blij mee.

Update december 2012: Ik heb MIT CVT1 luidsprekerkabels getest in mijn set. Ik was redelijk sceptisch als het ging om de invloed van (luidspreker)kabels in een set, maar daarop ben ik terug gekomen. De instrumenten en stemmen in de opnames klinken nu een stuk levensechter. Iets waarvan ik dacht dat ik het moest zoeken in een betere versterker en bron. Na beluisteren van verschillende kabels (waaronder Cardas en Kimber) gekozen voor de nieuwe Matrix 28 serie van MIT. De staging in mijn set is hiermee breder, dieper en wijder (holografischer) geworden dan voorheen en het timbre van de instrumenten en stemmen is nu adembenemend mooi vergeleken met de oude kabels die er tussen zaten. Nu was dat niets bijzonders, maar ik ben blij met de verbetering.

Update maart 2013: ook al zijn er toekomstplannen om een echte high-end streamer en DAC te kopen, heb ik toch een tussentijds uitstapje gewaagd nu BlueSound een concurrent van de Sonos streamer op de markt heeft gebracht. BlueSound is feitelijk NAD en dat maakte me nieuwsgierig. Na een korte kennismaking tijdens de introductie, nu thuis aan het beluisteren en ik word niet teleurgesteld. Naast 24 bit bestanden speelt deze Node zelfs met ingebouwde DAC beter dan mijn vorige setup (Sonos ZP90 met Musical Fidelity V-DAC en externe voeding). Toch weet ik nog niet helemaal zeker of de match in mijn set helemaal goed is.

Update april 2013: Volledig onverwacht heb ik mijn versterker vervangen door een Primare I32. Al een tijd op papier een wens van me, en nu voor een mooie prijs de krachtbron achter mijn Audio Physic luidsprekers. Op lager geluidsniveau merk ik al dat deze versterker veel meer vermogen in huis heeft dan de CDi-10. Het laag is gecontroleerder en de balans is beter. Ook het microdetail in laag-midden-hoog is beter dan de CDi-10. Kortom een hele mooie upgrade. De I32 is wel een stuk neutraler dan de CDi-10 waardoor de klankkleur naar mijn mening iets teveel verschoven is naar koel.

Update mei 2013: de Kimber KS1011 interconnect heeft plaats gemaakt voor mijn oude Monitor interconnect. Deze mist absoluut de resolutie en staging van de Kimber, maar muziek luisteren werd te intens en vermoeiend met de Kimber. Binnenkort maar eens de MIT AVt-MA interconnect lenen om een idee te krijgen wat een MIT interconnect voor een effect heeft in mijn set. Tegelijkertijd realiseer ik me dat heel veel geld investeren in een analoge interconnect niet veel zin heeft mocht de keuze voor streamer/DAC in de toekomst vallen op de Primare MM30 omdat die ingebouwd kan worden in mijn I32.

Update augustus 2013: de BlueSound Node was een mooie stap ten opzichte van de Sonos ZP90, maar wel een zijstap. Met de komst van een Linn Majik DS als bron lijken alle elementen in mijn set eindelijk beter met elkaar in balans. Ook de Kimber interconnect matcht prima in de huidige setup en heeft zijn plekje weer terug tussen de DS en de versterker. Het geluidsbeeld heeft zich met de Linn wat meer geopend en de klankkleur is helemaal mijn smaak. Ik heb de Linn geluisterd zijde aan zijde met een Naim ND5-XS, maar de verschillen zijn te klein om het prijsverschil tussen een nieuwe Naim en een `pre-loved` Linn te legitimeren. Ik heb mijn keuze inmiddels gemaakt. De Linn is een blijvertje!

Update september 2013: de Kimber interconnect blijft een twijfelgeval voor mij in deze setup. Hij lijkt bepaalde frequenties wat aan te dikken, dus ik ben nieuwsgierig naar wat het effect is als ook de interconnect van MIT is in mijn set nu de Linn DS daar vast onderdeel van is gaan uitmaken. Op advies van Harry van Dalen en MoreMusic ga ik er de komende weken eens een aantal vergelijken. Kandidaten zijn de CVT1 en AVt-MA interconnects uit de vorige serie en de Matrix 12i interconnect die daar zo`n beetje tussen in moet zitten. Kijken of dit wat meer rust brengt met behoud van het timbre waar ik zo van houd.

Update oktober 2013: Na uitvoerig luisteren en vergelijken ga ik de Kimber interconnect in mijn set vervangen door een MIT AVt-MA. Deze heeft mijn voorkeur boven de MIT CVT-1 en Matrix 12i interconnects. Ergens niet onverwacht omdat de AVt-MA de meeste `articulation poles` heeft en daarbij ook nog een instelbare impedantie waardoor hij het beste is in te passen in de set. De Kimber is nog steeds mooi, maar iets minder neutraal. Ik win bovendien voor mijn gevoel wat aan ruimtelijkheid en de AVt-MA interconnect haalt meer het natuurlijk timbre van instrumenten en stemmen naar voren. Daarnaast nog een opmerkelijke ervaring met netsnoeren gehad. Aan de Primare zit een Kemp High Power snoer en ik leende een low power snoer voor de Majik DS van mijn broer die is overgestapt op Shunyata. Het laag werd met de Kemp kabel meer geprononceerd, maar verloor ook nadrukkelijk aan definitie, liep dicht en was wat rommelig. Wordt misschien voor mij tijd om te onderzoeken in hoeverre mijn stroomvoorziening op orde is en of de gemakkelijke keuze voor Kemp niet een beperking is in mijn set. Durf uit budgettaire overwegingen nog even niet de vergelijking aan met de Shunyata Black Mamba CX en Viper Z-tron snoeren, maar het lijkt er op dat de Kemp snoeren niet het beste uit mijn set halen.

Update november 2013: in mijn eeuwige strijd tegen een te aanwezige bas in mijn luisterruimte heb ik ontdekt dat de Kemp netkabel aan mijn versterker geen goede invloed heeft op de prestatie van mijn set. De HiPower Kemp kabel aan mijn versterker heeft daarom plaats gemaakt voor het originele netsnoer. Het laag wordt meteen een stuk minder aangezet en de dynamiek in de muziek is groter. Ik word nu toch wel erg nieuwsgierig naar wat ik met andere netsnoeren nog kan halen uit mijn set. Ook een mooi vooruitzicht: Michael van Rhapsody komt mijn set tunen! Een lang gekoesterde wens, en nu ter ere van mijn verjaardag binnenkort een bezoekje uit Hilversum plannen. Kijk er enorm naar uit!

Update januari 2014: de Kemp netsnoeren verlaten definitief mijn set. Ze doen meer kwaad dan goed. Weer kippenvel met de originele netsnoeren aan de Linn en Primare.

Update februari 2014: Sinds dit weekend de Sonos ZP90 weer in gebruik genomen als tweede bron (internetradio). Ik merk dat het vervangen van de Kemp netsnoeren door de origineel bijgeleverde netsnoeren ook hier weer een positief effect heeft op het geluid. De standaard Sonos mist natuurlijk de kwaliteiten van de Linn die ik voor het serieuze luisterwerk gebruik. het geluid uit de Sonos bron is vlakker en minder vloeiend, maar het voldoet prima voor Spotify en internetradio. Wie weet toch maar een keer een goede externe DAC en een Magna Ultimo upgrade in de toekomst? Ik laat het afhangen van hoe vaak ik de Sonos in de komende periode ook echt gebruik.

Update juni 2014: Een Vibex One 6 stekkerblok gekocht om mijn set van stroom te voorzien. Daarnaast ga ik een aparte audio-groep aanleggen. Ik hoor een lichte ruis over mijn luidsprekers als ik geen muziek draai. Dat komt waarschijnlijk omdat mijn set op dezelfde groep zit als de lichtdimmers in de woonkamer. Gezien de ervaringen met Kemp in mijn set zal ik mijn licht eens opsteken bij wat mensen die ervaring hebben met het effect van verschillende kabels in hun set.

Update juli 2014: Ik heb een parketvloer laten leggen en grappig genoeg heeft dit een positief effect op de akoestiek dat ik niet verwacht had. Het laag dat moeilijk onder controle te krijgen was, is nu minder dominant aanwezig. Waarschijnlijk resoneerde de originele vloer mee en is dit nu verholpen. Het aansluiten van de aparte audiogroep en het tunen door Rhapsody zijn dus de volgende stappen.

Update augustus 2014: de Sonos is niet meer terug gekomen in mijn set. Het leek een leuk idee om de Sonos te gebruiken voor Spotify, maar in de praktijk gebruikte ik de Sonos eigenlijk nooit. Wie weet is mijn dochtertje er over een paar jaar heel blij mee.

Update september 2014: verbaasd over de winst die ik nog kon halen door over te stappen van Twonky naar MinimServer op de NAS. De flac bestanden worden nu getranscodeerd naar WAV bestanden. Wat mij betreft een gratis upgrade die zeer de moeite van het proberen waard is.

Update december 2014: Ik heb de kriebels toch niet kunnen weerstaan en een prachtige zwarte ex-demo Linn Akurate DS op proef om thuis te beluisteren. De eerste indrukken zijn zeer positief. De Akurate DS klinkt wat natuurlijker dan de Majik en is duidelijk geraffineerder. De muziekweergave klinkt nu transparanter en gecontroleerder. Subtieler, nu de lagen in de muziek beter te volgen zijn. Het lijkt er dus sterk op dat de Majik DS - waarover ik al heel tevreden was - vervangen gaat worden door een trapje hoger op de ladder van Linn netwerkspelers.

Update januari 2015: Eigenlijk was het vorige maand al meteen duidelijk. De Linn Akurate DS betrekt me meer bij de muziek en gezien het aantal uren dat ik sindsdien al weer heb zitten genieten van het herontdekken van mijn cd-collectie was er eerlijk gezegd ook geen weg meer terug. De Akurate DS blijft.

Update februari 2015: Het heeft even geduurd, maar ik heb mijn audiogroep laten aanleggen. De Belden kabel lag al een tijdje netjes via de kruipruimte naar de meterkast, maar sinds deze week is hij ook aangesloten op de schoonste fase met een Siemens SITOR Ultimate zekeringhouder. Als zekering gebruik ik de Hifi-tuning goud vlakzekering en aan de setzijde Furutech Fi-28 Rhodium. Nu de set op een aparte groep zit hoor ik niet langer het effect dat de lichtdimmers op mijn set hadden. In maart komt Michael van Rhapsody nog langs om mijn set te tunen en mijn luidsprekers goed op te stellen. Kan ik hem voor de verandering een keer een lekkere kop koffie schenken in plaats van andersom. Erg benieuwd naar wat hij nog uit mijn set kan halen en of hij nog goede muziektips heeft voor mijn volgende CD aankoop.

Update maart 2015: Michael heeft een fantastisch resultaat weten te bereiken door mijn Tempo`s beter te plaatsen. Maakt niet meer uit waar ik in mijn luisterruimte ga zitten. Op iedere zitplaats is de geluidskwaliteit verbeterd. Zeer onder de indruk van de expertise, het vakmanschap en de liefde voor muziek die Rhapsody als service levert. Ik experimenteer sinds deze week ook met Finite Elemente Ceraball om net wat meer rust en resolutie uit mijn set te halen.

Update april 2015: Sinds deze maand staat er een set Audio Physic Virgo 25 Plus+ de sterren van de hemel te spelen. De `All White Edition`. Wat een bezoekje om mijn Tempo`s te tunen al niet kan veroorzaken.

Update mei 2015: Ik kreeg de gelegenheid om een Devialet 200 versterker in mijn set te beluisteren. Daarmee werd meteen duidelijk dat de Primare al prima zijn werk doet, maar dat een versterker van een klasse hoger de Virgo`s nog beter aan zal sturen. Of het in de toekomst de Devialet zal worden of een andere versterker zie ik later wel als ik weer budget heb. Eerst Michael weer eens uitnodigen om de Virgo`s te tunen bij mij thuis.

Update juni 2015: Experimentje met Minimserver. Na een versieupdate zou transcoderen naar 24 bits WAV bestanden weer een slagje beter moeten klinken dan met ongewijzigde bitrage naar WAV. Dat bleek weer een verrassende en gratis upgrade te zijn.

Update juli 2015: Deze maand geëxperimenteerd met Space Optimalisation van Linn. Dit geeft de mogelijkheid om het audiosignaal uit de Akurate DS aan te passen aan de akoestische eigenschappen van de luisterruimte. De voorgestelde wijzigingen zijn mij teveel van het goede dus ik heb de aanpassingen beperkt tot een fractie in de 50Hz regionen. Ik kijk het eerst een tijdje aan of dit de weergave is waar ik het meest plezier aan beleef, of dat ik terug ga naar de set zonder deze ingreep bij de bron.

Update september 2015: Space Optimalization op de Akurate DS is een fraaie verbetering gebleken t.o.v. het niet aangepaste bronsignaal. In eerste instantie was ik erg sceptisch, maar als je heel exact de gegevens invoert en de gewenste effecten op het gehoor afstemt met je smaak is dit een erg fraai tuningsinstrument om je set in jouw luisterruimte optimaal te laten klinken. Er zit echter nog zoveel reserve in de Audio Physics dat ik er op termijn niet aan ga ontkomen om te gaan luisteren naar andere versterkers om het maximale uit deze luidsprekers te halen. Weer heel veel uren genoten van muziek. Het klinkt heerlijk meeslepend.

Update november 2015: deze maand een nieuwe kans gekregen een Devialet D200 te beluisteren in mijn set. Ditmaal met de Linn Akurate DS puur als renderer. Weer erg indrukwekkend hoeveel ik de muziek ingetrokken wordt als ik van de Primare switch naar de Devialet. In mijn luisterruimte merk ik weinig van het commentaar dat de Devialet soms ontvangt. Geen sprake van kil of analytisch geluid, maar een gloedvolle, zeer transparante weergave met een noise floor die lager is dan ik in mijn set ooit heb ervaren. Ook geluisterd naar een Naim SuperUniti, maar tot de conclusie gekomen dat de Devialet meer mijn persoonlijke smaak is.

Ook nog een mooie netwerkkabel op de kop getikt. Een AudioQuest Diamond. Achter de set een switch gemonteerd en de BOTW lineaire voeding gebruikt om die van stroom te voorzien. Opmerkelijk dat ook een netwerkkabel, een aparte switch en de lineaire voeding daarop een zo positief verschil maakt.

Update december 2015: Na de demo`s de afgelopen maanden met ondermeer de Devialet 200 liet die ervaring me niet meer los. Toen er zich dan ook een mogelijkheid voordeed om een jonge tweedehands Devialet 200 aan te kopen heb ik niet langer getwijfeld. De eerste indrukken zijn erg goed, ondanks dat ik nu nog gebruik maak van een zeer eenvoudige coax kabel die ik nog had liggen.

Update januari 2016: In de kerstvakantie heb ik uitgebreid kunnen luisteren naar verschillende digitale coax kabels om de Akurate DS mee aan te sluiten op de Devialet. De kandidaten waren de AudioQuest Coffee en Diamond, de Shunyata Cobra en Anaconda Digital en de Crystal Cable Digital Standard Diamond. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de AudioQuest Diamond. Wat mij betreft in mijn set beter zelfs dan de duurdere Shunyata Anaconda Digital.

Update februari 2016: Na een kort experiment met Shunyata Research netsnoeren (Viper en Black Mamba HC) nu een maand geëxperimenteerd met een Shunyata Ξtron™ Alpha Z-PC10 Analogue netsnoer voor de Devialet en een Ξtron™ Alpha α Digital netsnoer voor de Linn Akurate DS. Ze bevallen zo goed dat ze beide blijven in mijn set. De ruimtelijkheid en bass fundament zijn verbeterd. De noise floor is lager waardoor de tonen veel langer in de lucht blijven hangen en langzamer uitsterven. De Viper en de Black Mamba waren al een verbetering, maar dit gaat nog wat verder.

Update maart 2016: Omdat het natuurlijk allemaal draait om muziek heb ik een Qobuz Sublime abonnement afgesloten. Tidal heb ik ook getest, maar Qobuz klinkt in mijn oren beter en het aanbod van Qobuz sluit beter aan bij mijn muzieksmaak dan de populairdere genres waarin Tidal grossiert. Muziek luisteren vanaf de eigen NAS klinkt nog weer een stukje beter, maar vooralsnog ben ik begonnen aan een ontdekkingstocht naar nieuwe muziek of opnames die ik nog aan mijn eigen collectie wil toevoegen.

Update mei 2016: de weergave is er de afgelopen maanden nog flink op vooruit gegaan. Schijnbaar zijn alle componenten nu optimaal op elkaar ingespeeld. Als Michael High-End München en zijn vakantie achter de rug heeft, komt hij nog weer eens langs om de set verder te tunen. Als hij de muziek nog beter kan laten klinken, ben ik een gelukkig man.

Update juni 2016: Grappig effect geconstateerd op het geluidsbeeld. De digitale coax kabel die ik tussen bron en versterker gebruik (AudioQuest Diamond) beschikt over een Dielectric Bias Systeem (DBS) en dat kun je uitschakelen door het stekkertje er uit te trekken. Met DBS aan is er iets meer emotie en een intiemere geluidsafbeelding en met DBS uit een ruimtelijkere afbeelding, maar verdwijnt er iets aan emotie. Mijn voorkeur gaat uit naar DBS aan.

Update juli 2016: de nieuwe firmware van Devialet die deze maand uitgekomen is (versie 10.0.2) brengt een fraaie verbetering in het geluidsbeeld en de doortekening van de muziek. Het laag heeft meer definitie gekregen en de transparantie en separatie van instrumenten is er op vooruit gegaan. Toch gaat dit niet zoals soms in mijn ervaring het geval kan zijn ten koste van de muzikaliteit. Weer verrast dat een stukje software een significant effect heeft op de luisterervaring. Volgende maand is er meer bekend over de upgrade die Devialet aan haar versterkers wil geven. Ben benieuwd of ze hierdoor nog beter gaan klinken.

Update augustus 2016: de Audio Physics op spikes geplaatst. Hierdoor krijgt de baspoort aan de onderkant iets meer ruimte om te ademen. Dit zorgt voor een weer wat strakker maar ook wat minder `dik` laag waardoor ik ze iets verder naar achteren heb geplaatst. Nu staan ze zo`n 80 cm van de achterwand. De combinatie van Devialet met Audio Physic Virgo 25 Plus blijft me verrassen. De grenzen van beide componenten heb ik nog niet bereikt. Wel kunnen ervaren wat de toevoeging van een tweede D200 brengt. Erg indrukwekkend dat ook dit weer een echte stap vooruit is in geluidskwaliteit. Meer rust en door een nog lagere ruisvloer een nog diepere blik in de opnames. Heerlijk muziek zitten luisteren. Benieuwd wat de upgrade naar D220 Pro en D440 Pro nog kunnen brengen.

Update september 2016: Deze hele maand eigenlijk alleen maar muziek geluisterd. Zonder welke vorm van upgraditis. Gewoon heerlijk grasduinen in het schier eindeloze aanbod van Qobuz Sublime. Prachtige nieuwe CD uit van Bruno Cocset met cellowerken bijvoorbeeld.

Update oktober 2016: Ook deze maand dagelijks opgegaan in de muziek, maar ook geluisterd of de geluidskwaliteit er van zou profiteren als ik de AES/EBU ingang van de Devialet gebruik. Daarom na een experiment met een eenvoudige verloopstekker de AudioQuest Diamond coax af laten monteren met een gebalanceerde plug. Het effect is duidelijk te horen. Heel blij met het resultaat. De stage is ruimtelijker en instrumenten zijn beter van elkaar te onderscheiden. Het effect van dit soort ingreepjes zijn natuurlijk niet zo groot als het vervangen van componenten, maar ook kleine verbeteringen zijn de moeite waard als ik daardoor meer van muziek luisteren ga genieten. Neemt niet weg dat ik de verleiding niet kan weerstaan en deze maand dus nog bij de dealer ga luisteren naar - naast elkaar - de Devialet D200, D220 Pro en de D400.

Update november 2016: De luistersessie was meer dan verhelderend. De Devialet 220 Expert Pro van Devialet klinkt echt anders dan de D200 en gaat op een aantal punten flink verder dan de D200. Maar als je naar dubbel mono (D400) gaat luisteren wint dat in mijn set door een grotere klankrijkdom, verdwijnt ieder digitaal randje en wint de weergave aan autoriteit en dynamiek. Het gemak en de rust waarmee de muziek in mijn kamer klinkt is van een andere orde dan ik tot nu toe gewend ben geweest.

Update december 2016: de twee monoblokken zijn met elkaar verbonden door een Crystal Cable Reference Digital kabel die werkelijk boven verwachting presteert. Ook vergeleken met een tweede AudioQuest Diamond in de keten, maar de Crystal Cable zorgt voor een iets vloeiender en een iets warmere weergave. Muziek met piano en strijkers wordt hierdoor met net wat meer emotie weergegeven. Volgende stap zal zijn ook de tweede Devialet van stroom voorzien met een Shunyata Research netsnoer. Of dat een tweede Ξtron™ Z-PC10 netsnoer wordt of twee nieuwe opvolgers van deze voor de Devialet ontworpen snoer zal de luistertest uitwijzen. Shunyata verwacht de nieuwe netsnoeren in januari te gaan lanceren. Dat zet de puntjes weer op de i. Ook erg benieuwd naar het effect van de nieuwe Shunyata Denali in mijn set.

Update februari 2017: Langzaam aan begint de idee vorm te krijgen om mijn bron te vervangen. Ik ga binnenkort een aantal streamers vergelijken ter vervanging van de Linn Akurate DS. In ieder geval ga ik luisteren naar Aurender (N100 en N10).

Update april 2017: Met de nieuwe firmware van Devialet klinkt de muziek weer net wat `analoger`. Wat meer warmte in stemmen en weer wat transparanter.

Upgrade mei 2017: Shunyata brengt binnenkort een aantal nieuwe netsnoeren op de markt. Daardoor voor een goede prijs een tweedehands Z-PC10 netsnoer op de kop getikt voor de tweede Devialet. Een goede stroomvoorziening heeft een behoorlijk effect op de geluidskwaliteit.

En natuurlijk kan het allemaal nog mooier klinken, maar op dit moment ben ik heel erg blij met hoe ik naar muziek mag luisteren hier thuis en hoop dat je op mijn set wilt stemmen als je het verhaal over mijn zoektocht naar de samenstelling van mijn set met plezier hebt gelezen.


Waar liggen bij u de verbeterpunten?
Mijn set en akoestiek zijn zeker niet perfect, maar technische perfectie is ook niet mijn streven. Ik ben primair muziekliefhebber en geniet van het luisteren naar muziek. Mijn set is daartoe meer een middel dan een doel op zich. Hij staat ook gewoon in mijn woonkamer en daar wordt volop om de set en met de muziek geleefd.

Wie weet ga ik desondanks binnenkort weer eens experimenteren met koppeling en ontkoppeling van componenten of toch kijken wat een beter audiomeubel nog brengt. Natuurlijk kan het altijd beter, maar met mijn beschikbare budget en een beetje handelsgeest heb ik de afgelopen jaren al best veel stappen gemaakt. Allereerst maar eens het best mogelijke muziekreproductie uit mijn huidige setup halen.


Wat zijn uw toekomstige plannen met betrekking tot uw set?
Met de komst van de Devialet en de Audio Physic Virgo 25 Plus+ heb ik weer een flinke stap gemaakt en al mijn favoriete opnames klinken weer wat mooier. Voorlopig ga ik met volle teugen genieten van de muziek. Ik heb nog zoveel muziek die ik weer opnieuw wil gaan luisteren.

Vijf jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik nu op dit niveau muziek zou mogen luisteren. De muziek klinkt meeslepend en ik zit met kippenvel te luisteren. Prachtig hoe die nu bij me binnen komt.

Maar als ik dan toch een beetje mag dromen: Wie weet in de toekomst ooit eens upgraden naar Devialet 1000 PRO? Maar de meest voor de hand liggende upgrade is om toch de bron te vervangen door een Aurender N10 of W20 zodat ik niet meer via mijn netwerk vanaf de NAS hoef te streamen en gebruik kan gaan maken van een USB of AES/EBU ingang op de Devialet. Wie weet maak ik ooit in de verdere toekomst ook nog eens de stap naar luidsprekers van Kharma of de TAD Compact Reference One die beiden ooit een overweldigende indruk op me hebben gemaakt? Of eerst de stroomvoorziening nog verder optimaliseren en experimenteren met bijvoorbeeld de nieuwe Shunyata Research Denali 2000T of 6000T en een upgrade voor de Shunyata netsnoeren. Wie weet.

Voorlopig ontbreekt echter het budget voor grote upgrades. Dus weer lekker van muziek gaan genieten in plaats van me af te vragen hoe het beter kan is nu het devies.


Omschrijf uw luisterruimte (aankleding, inhoud, meubilair, akoestiek etc.)
Kamer-en-suite. Luisterruimte van 5x4 meter. 3,5 meter hoog. Hele woonkamer is 10x4 meter. Door de hoge plafonds en ingerichte ruimte is de akoestiek wonderbaarlijk goed te noemen. Dat scheelt een slok op een borrel want ik realiseer me dat een set pas goed tot zijn recht komt als de akoestiek in orde is.

Kunt u aangeven hoeveel beeld- en geluidsdragers u heeft en in welke genres dit verdeeld is?
Ruim 1 Tb met ongecomprimeerde Flac bestanden op NAS. Steeds meer (24bit) downloads en een Qobuz Sublime streaming abonnement. Overgrote gedeelte klassiek, singer/songwriter en jazz

Hoe vaak luistert u naar muziek?
Vrijwel dagelijks, zodra werk, verplichtingen, gezin en familie het even toe laten.

Hoe vaak kijkt u film?
Wekelijks


Hobbies
Engelse klassieke auto`s zijn ook leuk speelgoed.

Overige
Andere hobbies: mechanische horloges, ons gemeentelijk monument restaureren en naar paardrijden met mijn dochter.

No Loss of Fine Detail
Leeftijd 49 jaar
Set Stereo
Nieuwprijs � 43.000
Door mij betaald � 26.000

Deze set is online gezet op
23-september-2011 . Ondertussen is deze pagina 13569 maal bekeken. Vandaag is de pagina 2 keer bezocht. Deze set is voor het laatst bijgewerkt op: 03-mei-2017


De set van deze gebruiker kan niet meer worden gevonden.Set

Mail
Luistersituatie
  • Oppervlakte 40 m2
  • Afmeting 10 bij 4 meter
  • Hoogte 3.5 meter
  • Inhoud 140 m3

Muziekvoorkeur
  • Klassiek
  • Jazz
  • Singer/Songwriter
  • Wereldmuziek
  • Folk
  • Religieus
  • Instrumentaal

Filmvoorkeur
  • Misdaad
  • Oorlog
  • Avontuur
  • Actie
  • Thriller
  • Fantasie

Links vrienden
  • nog niet ingevuld

Bladeren tussen sets