Setpagina van: Elmar van den Ham


Mijn HiFi-systeem
Mijn set bestaat uit de Linn Akurate DS, de Linn Exotik en C2200 versterkers en de Audio Physic Virgo 2 luidsprekers.
Het is een zeer precieze, muzikale set.
Met de komst van de Akurate DS is het irritante cd-geluid eindelijk als sneeuw voor de zon verdwenen.
Inmiddels is er twee keer verhuisd en is de kleine, maar knusse serrekamer ingewisseld voor een riante woonkamer, waarin de set goed tot zijn recht komt.

Foto van de hele set

Foto van de Linn-versterkers

Foto van de Luidsprekers

Componenten
Produkt Merk Typenummer
Luidspreker voor Audio Physic Virgo 2
Interlink AudioQuest Anaconda
Voorversterker Linn Exotik
Eindversterker Linn 2250
Luidsprekerkabel Linn K-400
(SA)CD-speler Linn Majik
Muziekserver Linn Akurate ds
Eindversterker Linn C2200

Mijn HiFi Geschiedenis
Toen ik twaalf was, kocht ik een gentegreerde Samsung-set met cd- en platenspeler, voor zon 800 gulden. Ik heb hier 3 jaar met veel plezier mee gespeeld.

Daarna schafte ik in etappes een complete Onkyo-set aan, bestaande uit een TX-860 receiver, een DX-1700 cd-speler en een TA-2600 cassetterecorder. Dat cassettedeck heb ik nog steeds ergens, maar gebruik ik niet meer.
Op de set sloot ik een paar Missions 752 aan. Je kon er snoeihard mee draaien en het duurde enige tijd voordat ik erachter kwam, dat het eigenlijk klonk als een krant. Toen ik de Missions neerzette op Targets, begon het iets beter te klinken, veel preciezer, met name het laag werd aardig strak. Toch miste ik de muzikaliteit en emotie in de muziek, dus weer verder.

Ik las in Duitse (mann!) bladen positieve geluiden over Linn en besloot maar eens de proef op de som te nemen en naar de Linn Keilidhs te gaan luisteren. Die luidsprekers waren in 1992 net uit en werden toen samen met Magnepan-luidsprekers zeer positief getest in de HVT. En terecht! Het waren luidsprekers die veel muzikaler klonken dan de Missions. Instrumenten kregen meer karakter; er kwam rust in de muziek en de muzikanten begonnen opeens met elkaar samen te spelen. Het laag was iets minder strak, maar dat verbeterde later, doordat ik de loodzware, optionele keramische voeten erbij kocht. Wel was het geheel wat minder transparant dan voorheen.

De Onkyo receiver werd vervangen door een Linn Magik I, die veel meer muziek maakte, ondanks het feit dat hij slechts 2 keer 33 watt aan vermogen bezat.
Als bron kocht ik de Micromega Stage 1, die ik later opwaardeerde naar een Stage 2. Die Micromegas met al die opwaardeermogelijkheden waren destijds een ware hype. Het middengebied klonk met de Stage 2 geweldig goed: zeer analoog en fluweelzacht, maar het laag en de dynamiek bleven achter en ik besloot de speler toch maar weer in te ruilen, voor een Linn-eindversterker: de LK100.

Ik heb toen een jaar zonder bron gezeten. Ik irriteerde me vooral aan de pianoklanken van die cd-speler-generatie, maar voelde me een roepende in de woestijn, want de dealers keken alsof ze water zagen branden.
Ik heb wel de Linn Mimik destijds een weekendje thuis gehad, maar daar kwam alleen maar rijst uit: het klonk echt verschrikkelijk!
Die Mimik heb ik later nog even vergeleken met een Teac vrds 10se en die laatste maakte helemaal gehakt van de Mimik. Ik snap nu nog niet waarom ik die speler destijds niet gewoon had gekocht. Het zou best kunnen dat ik hem te lelijk, of te duur vond, maar hij klonk wel zeer muzikaal. Het loopwerk was beregoed en toekomstbestendig.

De Meridian 506.20, de opvolger van de 506.18 vond ik veel indrukwekkender klinken dan zijn concurrent, de Linn Mimik. De 506 had ik nog even thuis vergeleken met zijn veel duurdere broer, de 508, maar ik vond de verschillen niet groot genoeg. Jazzliefhebbers prefereerden vaak de 506, en liefhebbers van klassieke muziek de 508. De 506 was iets rommeliger en wolliger, maar swingde ook meer. Ik heb hem dus gekocht.

Later heb ik de Linn Karik nog eens beluisterd, maar die deed het toch niet echt beter in mijn set. Ik heb hem ook nog even geprobeerd met de wat warmere en vollere, Classe-eindversterker, in combinatie met een Kairn en Keilidhs en dat klonk echt magisch goed. De piano golfde de kamer in. Toch had ik niet zoveel zin meer om mijn hele set weer om te bouwen. Ik vond de Karik ook te duur.

De Linn Magic I heb ik ingeruild voor de Kairn-voorversterker. Die laatste was echt stukken beter: veel meer detail, veel meer rust tussen de instrumenten en een betere timing. Die Kairn swingde de pan uit. De set klonk nu behoorlijk muzikaal, was in evenwicht en ik heb er zon 6 jaar met veel plezier mee gespeeld.

De Keilidhs waren inmiddels 10 jaar oud en weleens aan vervanging toe. Hun opvolgers (de Ninkas) waren er ook al weer een tijdje. Ik heb ze weleens beluisterd, maar het was meer een stap opzij dan een echte verbetering. In het hoog waren ze te steriel, mede door de nieuwe tweeters. Het kleefde allemaal nogal aan de luidsprekers en violen klonken ook wat schril. Het laag was wel een stukje strakker dan dat van hun voorgangers.
Maar ik was op zoek naar een wat gullere luidspreker. Echt een stap voorruit, wilde ik maken.
De Linn 5140 vond ik lekker warm klinken. Die kwam goed los, maar was weer minder strak in het laag. De opvolgers, de Linn Espeks kleefden ook te veel aan de kast en vond ik daarnaast te duur en niet coherent genoeg. Je had er ook veel vermogen voor nodig. Ik vond dat Linn een beetje de weg kwijt was.
De Avalon Symbol heb ik thuis beluisterd en die klonk verrassend open en luchtig in het hoog en midden, maar in het laag had hij te weinig kracht. Ook was de afwerking van de kast, voor zo veel geld, schandalig.
Over de Audio Physic Virgo 2 had ik een heleboel positieve verhalen gelezen. Een vriend van me had ze ook en we hebben ze eens bij mij thuis aangesloten: dat klonk goed! Mijn hele kamer stond vol met muzikanten. De plaatsing was fenomenaal. De Virgo klonk open, gedetailleerd, krachtig en warm tegelijk. Niet veel later kwam ik hem tweedehands tegen, in de fraaiste uitvoering en heb ik hem gekocht.

Daarna vloog de cd-speler de deur uit. Ik wilde ook iets met film en kocht er een Philips 963 sa voor terug, die het aardig doet met dvds, en vrij goed met sacds. Het spelertje heeft goede recensies gehad, maar als je verder dure apparatuur hebt, dan kom je er niet mee weg. Er moest dus nog een bron komen.
De Lk100 werd vervangen door een 2250, die veel preciezer, sneller en transparanter klonk, maar ook minder vol en wat klinisch.
De Kairn heb ik vervangen door de Exotik, die opener, gedetailleerder en vloeiender is dan de Kairn.

De Lua Appassionato heb ik uitgebreid beluisterd en had een mooie buizenklank. Maar buizen betekent helaas ook vaak: rommeliger en met die concessie kon ik op langere termijn niet leven.
Dan de Resolution Audio Opus 21 dan maar? Muzikaal, precies en een buitengewoon luchtig klankbeeld, met een prettige timing, maar ook erg duur en wat weinig kracht in het laag.
Toch maar weer met Linn in zee gegaan. Voor veel minder geld de Majik cd gekocht. Luchtig en zeer open en natuurlijk, met een iets voller laag dan de Opus.
Achteraf klopte het niet met de timing en slibde het klankbeeld dicht bij een wat grotere bezetting. Jammer dat de Akurate cd net iets later uitkwam, anders was ik daar waarschijnlijk een tijdlang tevreden mee geweest (ook sacd), maar misschien toch ook een geluk bij een ongeluk, dat ik die Majik had gekocht. Ik heb daardoor de introductie meegemaakt van de Majik ds en van de Akurate ds.
Eerst nog even de 2250 vervangen voor een Akurate 2200. Die laatste had meer autoriteit en klonk warmer en voller.
De eerste keren dat ik de DS-spelers hoorde, was ik nog niet helemaal overtuigd, maar toen ik de Majik ds voor het eerst in een complete Linnset beluisterde, hoorde ik toch duidelijk verschillen met de Majik cd, terwijl ze gelijk geprijsd zijn: de ds klonk muzikaler, minder vermoeiend en had een veel betere timing dan de Majik cd.
Toch nog maar even naar de grote broer van de Majik geluisterd: de Akurate ds. En na ongeveer 20 seconden was ik verkocht: veel meer rust en autoriteit. Een stevig en strak laag onder de muziek die voor een groot deel zorgt voor een prettige tune en de basis legt voor een swingend geluid. En verder is de timing minstens zo goed als die van de Majik ds en is de Akurate ds gedetailleerder en gloedvoller. Hij zet meer podium neer. Vooral in de breedte beeldt de streamer enorm goed af.
Nieuwe voeding (Dynamik) geplaatst in de eindversterker: dieper doorlopend laag, meer dynamiek en rust. Kortom: meer realisme.
Nieuwe voeding geplaatst in de Exotik voorversterker: meer rust, details en een realistischer geluid. Ook nog wat zachter van klank.

Algemene vragen
Omschrijf het geluid van uw systeem.
Open, snel, helder en gedetailleerd. Kortom: muzikaal!

Waar liggen bij u de verbeterpunten?
Nieuwe interlink voor de Linn black.

Wat zijn uw toekomstige plannen met betrekking tot uw set?
De Linterlink inruilen voor een hoogwaardige interlink. Te zijner tijd een opwaardering van de luidsprekers.

Omschrijf uw luisterruimte (aankleding, inhoud, meubilair, akoestiek etc.)
Grote woonkamer.

Kunt u aangeven hoeveel beeld- en geluidsdragers u heeft en in welke genres dit verdeeld is?
Ongeveer zes meter cd`s, vooral jazz.

Hoe vaak luistert u naar muziek?
Bijna iedere dag.

Hoe vaak kijkt u film?
Ongeveer 1 keer per week.


Hobbies
Muziek, film

Elmar van den Ham


Foto van de hele set

Leeftijd 43 jaar
Beroep Docent
Set Stereo & Home Cinema
Nieuwprijs � 15.000
Door mij betaald � 13.000

Deze set is online gezet op
11-augustus-2004 . Ondertussen is deze pagina 13170 maal bekeken. Vandaag is de pagina 1 keer bezocht. Deze set is voor het laatst bijgewerkt op: 07-augustus-2015


De set van deze gebruiker kan niet meer worden gevonden.Set

Mail
Muziekvoorkeur
  • Jazz

Filmvoorkeur
  • Animatie
  • Oorlog
  • Actie
  • Thriller

Film top 10
  • Se7en

Populairste artiesten/bands
  • Oscar Peterson

Links vrienden
Bladeren tussen sets