Setpagina van: No Loss of Fine Detail


Mijn HiFi-systeem
Aurender - Devialet - Audio Physic - MIT - Kharma - AudioQuest - Shunyata

Audio Physic Virgo 25 Plus+

Devialet Expert monoblokken

Devialet

Aurender

Componenten
Produkt Merk Typenummer
Luidspreker voor Audio Physic Virgo 25 Plus+
Coax interlink AudioQuest Diamond v2 RCA - AES
Overige kabels AudioQuest Diamond v2 Cat7
Netfilter AudioQuest DBS Level-X RFI/EMI filters
Muziekserver Aurender N10 met 8Tb opslag
Geintegreerde versterker Devialet Expert 400 monoblokken
Cable elevators Furutech NCF Booster
Aantal groepen GigaWatt Xtreme audiograde meterkast automaat
Anti-jitter iFi LAN iSilencer
Geluidsdempers en isolatoren IsoAcoustics Gaia II (ontkoppeling luidsprekers)
Geluidsdempers en isolatoren IsoAcoustics Orea Bronze (ontkoppeling apparatuur)
Losse voeding Keces P3 met Hifi-Tuning Supreme 3 copper zekering
Coax interlink Kharma Enigma Signature Digital AES/EBU
Luidsprekerkabel MIT Matrix 28s
Overige Modificatie Spring Audio Cisco Meraki 220P switch
Losse voeding Modificatie Spring Audio lineaire voeding
NAS Naim Audio UnitiServe als rip-station / NAS
Netsnoer Oyaide Quad Core 7N HP-OCC DC kabel
Netsnoer Shunyata Research Ξtron™ α Alpha Digital
Netsnoer Shunyata Research Etron™ Alpha Z-PC10 analogue
Overige Synergistic Research Purple fuses in Aurender N10
Netfilter Vibex One 6 Cu

Mijn HiFi Geschiedenis
Hieronder houd ik alle wijzigingen bij die ik in mijn set doorvoer en alle experimenten die ik doe in mijn zoektocht naar een zo natuurlijk mogelijke weergave van muziek. Als mijn showcase dus in de lijst met recent aangepaste sets staat, dan is er ook iets nieuws te lezen. Veel plezier.

Omstreeks 1980 begonnen met een Technics mini set. Al snel de bijbehorende set luidsprekers ingewisseld voor MB Quart monitoren en monitor kabels en interconnects. De eerste stap op weg naar betere weergave was een van de eerste Technics CD spelers (1986) en een referentie tape deck (Aiwa XK-009 Excelia).

Rond 1987 de Technics versterker en tuner en MB Quart speakers ingeruild voor een Marantz PM84 II en zelf luidsprekerzuiltjes gebouwd. Leuk experiment, maar de combinatie was niet gelukkig. Het rendement van de speakers was te laag.

Uiteindelijk deze set in delen verkocht om over te stappen naar NAD vanwege de prijs kwaliteit verhouding en de muzikaliteit die dit merk me bracht. Het Aiwa tapedeck is al deze tijd gebleven totdat ik het in een moment van verstandsverbijstering heb weggegeven aan een studievriend.

Ik kocht in 1992 een NAD voor en eindversterker van de eerste Monitor series (2100 Power Envelope eindversterker icm 1000s voorversterker) en in 1995 Magnepan Smgb SE magnetostaten. De CD speler was op dat moment een Sony ES 55. In die tijd veel plezier beleefd aan het upgraden van mijn set. Als bron gebruikte ik vanaf 1996 eerst de Tjoeb 99 CD speler, daarna de Njoe Tjoeb 4000 CD speler. Dat was het moment dat ik kennis maakte met de mooiere hifi merken in de Hifiwinkel in Beek Ubbergen en het experimenteren met verschillende vacuüm buizen begon.

Na een intermezzo rond de geboorte en eerste levensjaren van onze dochter mijn hobby afgestoft en ontdekt dat moderne luidsprekers zich konden meten met planars voor wat betreft snelheid en toen de overstap gemaakt naar mijn huidige set. Eerst met een Primare CDi-10 als versterking omdat ik niet meer zo`n grote stapel audio-apparaten in de woonkamer wilde hebben staan. Daarna ge-upgrade naar een Primare i32. Eind 2015 opgevolgd door mijn huidige versterker. De Devialet Expert 400 monoblokken.

Gestart met streaming als bron in 2010. Eerst met een Sonos ZP90, daarna met een BlueSound Node. Beiden gekoppeld aan een Musical Fidelity V-DAC met BOTW externe voeding. Daarna overgestapt op een Linn Majik DS met Dynamik voeding tot ik over kon stappen naar de Linn Akurate DS/1. De LINN ten slotte ingezet als renderer, digitaal aangesloten op de DAC van de Devialet 400 en in combinatie met een Naim UnitiServe als mediaserver, totdat ik de overstap maakte naar de Aurender N10 mediaserver/netwerkspeler.

De aandacht ligt nu vooral op luisteren en genieten. De set die er nu staat presteert op hoog niveau, en heeft veel onrust om te upgraden die ik in het verleden wel kende weggenomen.

Algemene vragen
Omschrijf het geluid van uw systeem.
Tja, hoe beschrijf je dat nou zonder in de bekende dooddoeners te vervallen. Misschien met ‘In balans’. De weergave is ruimtelijk, transparant, instrumenten en stemmen klinken gloedvol, meeslepend, gedetailleerd en verfijnd, maar bovenal klinkt alles heerlijk muzikaal.

Audio Physic staat bekend om zijn 3 dimensionaal geluidsbeeld. Sinds ik ben afgestapt van planars is plaatsing en het zoeken naar een sweet spot een veel minder groot probleem dan voorheen. Mijn huidige set is een enorme stap voorwaarts voor mij.

Met de MIT en Kharma Enigma Signature kabels, Devialet versterking en Aurender muziekserver zorgen mijn Virgo’s dat ik in mijn woonkamer heerlijk kan genieten van muziek. De muziekweergave klinkt gloedvol en gedetailleerd en de weergave is zeer ruimtelijk.



UPDATES:

Update november 2024: Op 8 november deelgenoot geweest van een mooie middag en avond bij Rhapsody. Geluisterd naar Cessaro hoornluidsprekers en gesproken met de ontwerper. Dit was de eerste keer dat ik hoorns hoorde waar bij de transparantie niet gepaard ging met een wat nasale kleuring van het hoog. Zeer indrukwekkend. In de avond genoten van een privé concert van Marnix Busstra op Ierse Bouzouki en heerlijk eten in de woonkamer van Harry. Ontzettend verwend door Rhapsody.

Update oktober 2024: More Music stuurde twee Shunyata Research sleeves, die er voor zorgen dat de IEC connectoren van de netsnoeren strakker in de Devialet versterkers passen. Stroomvoorziening is cruciaal, dus een goede connectie is te prefereren. Voorheen had ik wel eens twijfels over hoe degelijk de connectie van Shunyata kabels was, en deze twijfel is bij deze verleden tijd.

Update september 2024 (2): Michael heeft de luidsprekers radicaal anders geplaatst. De Rhapsody sound, vermaard om haar 3D effect, maakt dat muziek luisteren een extra dimensie krijgt. De huidige setup heeft ook een zeer positief effect op de laagweergave, die nu beter gedefinieerd en met meer diepte wordt weergegeven.

Update september 2024: Na afloop van de luistershow afgesproken dat de tweede tuningsessie op vrijdag 13 september plaats gaat vinden. Daarna eens op zoek naar een manier om de netsnoeren in de beide Devialets wat beter te ondersteunen. Door het gewicht van de kabels staan de IEC inlets wat mij betreft wat teveel onder ‘spanning’.

Update augustus 2024: Eind deze maand weer eens op bezoek bij Rhapsody voor een luistershow met Sigma Acoustics, CH Precision, Grimm en Thorens. Blijft van belang om luisterervaringen op te doen, als referentie voor de weergave thuis.

Update juli 2024 (2): De Keces P3 voeding is niet langer nodig om de switch bij de set te voeden, en krijgt daarom een plekje in de serverruimte waar hij zowel de router als de tweede switch van stroom gaat voorzien. Eens zien of daar nog winst te behalen valt.

Update juli 2024: De Silent Angel Bonn N8 switch heeft het veld geruimd voor een zwaar gemodificeerde Cisco Meraki switch van Spring Audio. Met een lineaire voeding van hetzelfde merk vallen alle tunes en upgrades van de afgelopen jaren nu op hun plek. Had me niet gerealiseerd dat de switch en de voeding de bottle neck waren geworden in mijn streamingnetwerk. Eindelijk is de magie daar, waar ik naar op zoek was, met een combinatie van verslavend timbre en klankkleur zonder dat de ruimtelijkheid en stage of de microdetails er onder lijden. De Meraki is voorzien van een TeraDak OCXO clock en mooiere caps. De voeding voorzien van twee handgewikkelde transformatoren. Een power transformator, en een aparte isolator transformator.

Update juni 2024: De Estelon Xtreme luistersessie bij Rhapsody bezocht. Magistraal! Ik kan me er op verheugen dat Michael na de zomervakantie de tuning van mijn luisterruimte komt afmaken.

Update mei 2024: Het Qobuz abonnement na een hernieuwde vergelijking met Tidal weer verlengd. Wat een mooi aanbod en geluidskwaliteit heeft deze streamingsdienst toch. Alleszins de moeite waard om bij te dragen aan het vitaal houden van Qobuz.

Update april 2024: Met de High End show in München begin mei voor de deur was april wat ambitieus om af te spreken met Rhapsody. Dat wordt dus op zijn vroegst eind mei. In ieder geval na deze show.

Update maart 2024 (2): Ergens in april gaat Rhapsody verder met tunen van de set. Met een regenachtige tweede paasdag in het vooruitzicht gaan we de Paasdagen heerlijk genieten van muziek.

Update maart 2024: Het werd begin maart, maar de eerste tuningsessie van Rhapsody zit er op. Altijd een genot om met Michael naar je eigen set te luisteren in je eigen luisterruimte. Wat een kennis en ervaring komt er dan weer door de deur wandelen. We krijgen overigens de fase in het geluid nog niet helemaal zoals het hoort. Mogelijk door de in de wand aangebrachte contactgeluidsisolatie. Een nieuwe afspraak staat voor april, waarin we gaan meten. Akoestiek in een gecombineerde woon- en luisterkamer blijft toch altijd een compromis.

Update februari 2024: Eind februari komt Michael van Rhapsody langs om te tunen. Hij neemt dan als test een Sotm ISO-Cat7 mee en 12 meter AQ Vodka UTP kabel om te testen of we verschil horen in de verbinding tussen router en switch bij de set.

Update januari 2024 (3): Vorige week zaterdag de Naïm 300 serie beluisterd bij Rhapsody. De luidsprekers van Sigma Acoustics lieten met name de lage tonen schitteren. Inspirerende luistersessie en aanleiding om een tuning-afspraak te maken voor eind februari om te analyseren op welke punten mijn set nog beter kan worden opgesteld of getuned.

Update januari 2024 (2): Het was even zoeken, maar door het plaatsen van de Ifi LAN iSilencer vlak bij de router, maakte de kwaliteit van de muziekreproductie een sprongetje vooruit, zonder dat er nadelen te benoemen waren. Meer ruimtelijkheid, fraaie dynamiek en gelaagdheid. En als bonus een iets beter timbre en meer rust in de weergave. Deze tweak blijft.

Update januari 2024: Een Ifi LAN isolator is al op verschillende plaatsen in het netwerk geïnstalleerd geweest, met wisselende resultaten. Dát het iets doet is duidelijk, maar de plek maakt of breekt het effect. De meest kansrijke plaats in mijn set was vóór de switch bij de set. Er lijkt iets meer rust te zijn ingetreden, en het middengebied klinkt iets warmer. Langer luisteren is nodig om te ontdekken of deze ‘sound’ niet ten koste is gegaan van iets anders dat ik niet wil missen.

Update december 2023: Zo aan het einde van het jaar weer eens wat reflectie en tijd om rustig te gaan zitten luisteren. En voor mijn verjaardag wat LAN isolatoren besteld om mee te experimenteren. Er gaat niets boven zelf thuis uitproberen. Laat de kerstvakantie maar beginnen…

Update oktober 2023: Tijdens een luistersessie bij Rhapsody met Harry afgesproken dat hij mijn set komt tunen als de rust na de verhuizing van zijn bedrijf weer is weergekeerd. Binnenkort maar eens bellen. Wie weet lukt dat nog dit jaar.

Update augustus 2023: De laatste firmware upgrade van Aurender kreeg ‘raving reviews’, dus de sprong gewaagd. Het is inderdaad een verbetering. Niet zo groot als de meeste gebruikers rapporteren, maar de transparantie van de weergave is er op vooruitgegaan.

Update juli 2023: Geen grote veranderingen aan de componenten in de set, maar wel wat geschoven met de luidsprekers vanwege nieuwe inrichting. Resultaat een iets ruimtelijkere weergave. Altijd goed dit soort ‘gratis’ updates.

Update april 2023: ik overweeg om eens met luidsprekerkabels te gaan experimenteren. Het timbre met de MIT kabels is mooi, maar ik verwacht nog een iets ruimtelijkere weergave te kunnen bereiken met luidsprekerkabels die de set wat detailrijker laten klinken. Of ik de ideale balans daarmee weet te bereiken moeten wat tests in mijn eigen luisterruimte en met mijn eigen set gaan bewijzen. Ik denk aan Crystal Cable en zal me eens laten adviseren door de dealer over andere opties.

Update maart 2023 (2): De luistershow in Hilversum geeft stof tot nadenken. Wat zet Harry met Estelon toch een mooi ruimtelijk plaatje neer. Meteen de afspraak gemaakt dat Harry na de zomer mijn set komt tunen, en een klein beetje aan het dromen over de Estelon YB II.

Update maart 2023: Op 18 maart maar weer eens naar Rhapsody. Dan is de ‘The show must go on’ show. Eens luisteren naar Estelon en de Grimm MU1.

Update februari 2023: Ook de beide Devialet versterkers zijn nu met IsoAcoustics Orea ontkoppeld van het audio rack. Dat had ik eerder moeten doen. Ontkoppeling brengt hier nog wat extra rust, ruimtelijkheid en raffinement.

Update januari 2023: Tijdens de kerstdagen en Oud & Nieuw ruim de tijd genomen om de Furutech NCF boosters te evalueren. Deze tweak heeft een duidelijk hoorbaar effect. In mijn set echter bewerkstellig ik daarmee het tegenovergestelde waarop ik hoopte. Je kunt ook teveel demping toevoegen. De ruimtelijkheid van de weergave is daardoor niet meer zoals ik ‘m graag hoor. Wil je meer demping van signaal- of stroomkabels, dan kan je met deze tweaks een positief effect bereiken, maar in mijn setup zijn ze niet op hun plaats. Waardevol experiment, maar ik heb ze weer verwijderd.

Update december 2022 (2): De Furutech NCF boosters zijn, zoals ik ze eerst had ingezet, geen onverdeeld succesvolle toevoeging in de set. In eerste instantie had ik er een ingezet bij het netsnoer van de Aurender én een als cable lifter van de netsnoeren van de versterker en bron. Ze zorgen in deze setup voor meer rust in de weergave, maar er ging in de combinatie van een NCF Booster met het Shunyata netsnoer op de bron ook veel ruimtelijke informatie verloren. Ik had ze primair gekocht als cable lifters om de ingangen van de apparatuur te ontlasten van het gewicht van de soms toch forse en gewichtige kabels in mijn set, maar ik zet ze nu met name in als cable elevator bij het hifi-meubel. Ik neem wat langer de tijd om te bepalen of de Furutech cable elevators niet een beetje overkill zijn zoals ik deze nu gebruik.

Update december 2022: Zo vlak voor het einde van het jaar nog een setje Furutech NCF Boosters op de kop getikt om uit te vinden of die hun reputatie in mijn set ook waar kunnen maken. Kan ik tijdens de kerstdagen mooi wat mee experimenteren.

Update november 2022: Ik verwacht dat op ieder moment de beurscatalogus van iEar op de mat kan vallen. Eind deze maand weer beursbezoek dus. Geen directe aanleiding om iets te willen vervangen in mijn set, maar gewoon zin om naar een audiobeurs te gaan.

Update oktober 2022 (2): De herfst is aangebroken. Tijd voor leuke events. Naar het Dutch Audio Event dus en binnenkort naar een show bij Rhapsody. Hopelijk laten ze daar hun nieuwste RAR opname horen van Jeremy Olivier. Kan ik mooi vergelijken met mijn eigen set.

Update oktober 2022: Het zijn de puntjes op de i, maar op nog wat vibratiecontroletweaks na heb ik op dit moment weinig te wensen. Nu de herfst weer is aangebroken, zit ik wel weer vaker te luisteren. En dan prijs ik me gelukkig met mijn set. Genieten!

Update september 2022 (2): De Synergistic Research purple zekeringen weer even gewisseld met de originele zekeringen. Eenmaal het verschil gehoord is het geen optie om terug te gaan naar de oude zekeringen. Initieel schatte ik effect marginaal in, maar je weet pas wat het oplevert als je weer terug gaat naar de de oude situatie.

Update september 2022: De Aurender voorzien van Synergistic Research purple zekeringen met een kleine verbetering in weergave tot gevolg. Geen aardverschuiving, maar op het eerste gehoor de moeite wel waard. Deze maand op proef. Over een maandje maar eens kijken of ik er dan nog zo over denk.

Update augustus 2022: De gemodificeerde DBS kastjes voor de AudioQuest Diamond coax kabels zijn gearriveerd, en ik ben niet enthousiast over de verandering in geluid. In mijn setup mis ik de ruimtelijkheid die deze kabels hadden met de oude DBS units. Mogelijk zijn de resultaten in een andere setup beter, maar bij mij worden de geüpgrade Level-X DBS units niet vervangen.

Update juli 2022: Naar aanleiding van de Alpha Audio test en contact met AudioQuest worden de DBS Carbon units op de AudioQuest Diamond coax kabel als service omgeruild voor de aangepaste level-X versie. Wederom een goede klantenservice van AudioQuest. Over een paar weken - als ze beschikbaar zijn - worden ze me per post toegezonden.

Update juni 2022: De Kharma interconnect is nu helemaal op stoom. De afgelopen weken ontwikkelde het raffinement zich nog positief. Over het hele geluidsspectrum een mooie verbetering.

Update mei 2022: De Kharma Enigma Signature Digital kabel is een schot in de roos. Waar de AudioQuest Diamond wat ‘in your face’ klonk in mijn set, geeft de Kharma rust en lijkt de muziek zoveel stressvrijer de kamer in te vloeien. Maar minstens zo belangrijk; het timbre van de instrumenten is eindelijk zoals ik het graag hoor. Is de AudioQuest kabel dan plotseling slecht in mijn oren? Nee natuurlijk niet. De weergave lag al op hoog niveau, maar de Kharma interconnect haalt het beste uit de set en de synergie met de andere componenten in mijn set groter. Het kleine digitale randje is weg, en ik merk dat ik weer meer met m’n voet zit mee te wippen op de melodieën. Maar mag het met een kabel die nieuw vier keer zoveel kostte als de AudioQuest.

Update april 2022 (2): Het aantal binnenkort te testen experimenten breidt zich uit. Na de paasdagen verwacht ik een Kharma Enigma Signature AES/EBU digitale kabel te kunnen vergelijken met mijn AudioQuest Diamond kabel tussen bron en versterking. De Kharma zou in een hele andere league moeten zitten. Benieuwd of ik dat ook zo ervaar.

Update april 2022: Binnenkort de gelegenheid om thuis de Keces P3 voeding te vergelijken met de Silent Angel Forester.

Update maart 2022: Beide DC voedingskabels hebben hun eigen karakter en verschillen zijn hoorbaar. In mijn set is de kabel met de dikkere diameter koperkabel de juiste match. Het hoog is geraffineerder en detailrijker, terwijl tegelijkertijd het timbre van stemmen en instrumenten natuurlijker is. De nieuwe kabel blijft dus.

Update februari 2022 (2): Deze maand test ik een andere quad core DC kabel tussen voeding en switch. Deze versie heeft teflon afscherming in plaats van pvc en heeft grotere diameter koper kernen. Inspelen zal flink wat tijd vergen, aangezien er maar 5v spanning op staat als hij in gebruik is. …Mijn hemel, wat duurt dat lang.

Update februari 2022: Een setje van vier IsoAcoustics Orea Bronze onder de Aurender zorgt voor betere ontkoppeling van het meubel. Op termijn zal ik ook eens experimenteren met Orea’s onder de beide Devialets.

Update januari 2022 (2): Onbeschrijfelijk hoe groot de invloed is van een bron, zelfs uitsluitend in het digitale domein. De omstandigheden, bekabeling en de DAC zijn onveranderd, en toch is de weergave veel ruimtelijker, gedetailleerder geworden. De Linn Akurate was al geen beroerde bron als renderer, maar de Aurender N10 is van een compleet andere orde. Je zou verwachten dat digitaal uit geen verschil zou uitmaken, maar niets is minder waar. De OCXO klok zal daar zeker zijn bijdrage aan leveren. De UnitiServe heeft overigens inmiddels een andere rol. Deze wordt ingezet als rip-station en NAS.

Update januari 2022: Source first!, zegt Harry van Rhapsody altijd. En hij heeft gelijk. De Aurender verslaat op alle punten de Linn. Gróte stap voorwaarts in oplossend vermogen, toename van de rust, grotere stage en een analogere weergave met rust en een natuurlijk timbre.

Update december 2021 (4): Een drukke maand… Volgende week krijg ik een Aurender N10 op proef. Als mijn verwachtingen uitkomen de overtreffende trap van het toevoegen van de Naim UnitiServe.

Update december 2021 (3): Ingegeven doordat de UnitiServe en Core zo verrassend goed presteren, is toch weer een vlammetje aangewakkerd dat lang enkel op waakvlamniveau heeft gebrand. Voorzichtig eens een balletje opgegooid bij mijn dealer….

Update december 2021 (2): De UnitiServe geeft dicht bij de set drop-outs, terwijl de Core dat niet doet met dezelfde netwerkaansluitingen. Schijnbaar ergens een probleem met de connectiviteit aan het netwerk. Hoop dat Latham kan helpen, want ik tast in het duister.

Update december 2021: De Naïm UnitiServe is definitief in de set toegevoegd als mediaserver. Deze voorziet de Linn streamer van WAV bestanden. Ik ben verrast door de mate waarin deze mediaserver dicht bij de set toch weer een verbetering oplevert. Ten opzichte van de NAS met Minimserver, die op zo’n 12 meter afstand stond, is er meer rust én meer details hoorbaar. en dat zonder aandacht te besteden aan de netwerkkabel en met de standaard voeding van de UnitiServe. Vergelijk met de Naim Core gaat nog plaats vinden, net als wat experimenten met lineaire voeding voor de UnitiServe en betere netwerkkabel tussen UnitiServe en Silent Angel switch.

Update november 2021 (2): The verdict is in. Helaas geen iEar beurs voor mij dit jaar. Komende drie weken wel weer veel tijd om muziek te luisteren. Mijn broer vervangt zijn Naim UnitiServe voor een Naim Core. Benieuwd of de UnitiServe enig hoorbaar effect toevoegt in mijn setup.

Update november 2021: De catalogus van iEar beurs in Tilburg is binnen. Ik zou de Grimm streamer wel eens in het echt willen horen. Vraag is of het evenement door gaat nu de COVID besmettingen weer hand over hand toenemen én of het verstandig is om me tegen die tijd in de verwachte mensenmassa te storten. Even de persconferenties afwachten…

Update 23 september 2021: In precies tien jaar nadat ik mijn account maakte op hifi.nl heb ik - terugkijkend - grote stappen gemaakt. Van Sonos naar mijn huidige setup is een wereld van verschil. Bijna 20.000 keer is mijn hifi set hier in die tijd bekeken, waarvoor dank. Ik geniet dagelijks van mijn set en de muziek, en ik hoop dat mijn omzwervingen in deze showcase ook de komende jaren nog veel leesplezier zullen geven aan iedereen die de moeite neemt om mijn ervaringen te lezen.

Update september 2021: De Hifi-Tuning zekering in de Keces voeding is een prettige verrassing. De effecten die de lineaire voeding bewerkstelligt, worden met de hifi-Tuning zekering nog wat uitvergroot. Dat wil zeggen dat de autoriteit en de rust van weergave groeit en het geluid geraffineerder wordt weergegeven. Er lijkt ook wat meer ruimtelijke informatie te worden weergegeven. De verbetering van de stroomvoorziening blijkt weer eens een hoorbare verbetering in geluid op te leveren. Aanrader!

Update augustus 2021: De Keces P3 voeding mag blijven. Na een vergelijk met de Forrester voeding die Silent Angel zelf produceert, vond ik de Keces de betere. De transparantie is wat toegenomen en er is een digitaal randje verdwenen. Ik kreeg nog de tip om de standaard zekering te vervangen door een Hifi-Tuning Supreme 3 copper. Deze ontvang ik eerdaags. Dan kan ik beide zekeringen vergelijken en bepalen of ik verschil hoor.

Update juli 2021 (2): Sinds de ontwikkelaar van Minimserver in april jl. de stekker trok uit de gratis versie waarmee ik vanaf de NAS muziekbestanden transcodeerde, knaagde het. Twonky was een gratis vervanger, maar de muziek klonk toch wat vlakker. Na installatie van Minimserver 2 en Minimstreamer 2 klinkt de muziek die ik stream weer zoals ik gewend ben. Vanaf nu dus betaald, maar voor een redelijk bedrag toch een geluidsverbetering.

Update juli 2021: De Keces P3 voeding staat in te spelen met een DC kabel van Oyaide en netsnoer van Kemp. Binnenkort de evaluatie. Ga ik verschil horen als ik de schakelende voeding van de switch ga vervangen door de lineaire Keces voeding? De eerste indrukken zijn veelbelovend…

Update juni 2021: Nog geen Keces voeding ontvangen om te testen helaas. Liefst zou ik de vergelijkende test doen naast een setup waarbij de afstand van router naar de set wordt overbrugd door glasvezel. Dan is de galvanische scheiding gegarandeerd. Maar eens kijken of dat te organiseren valt. Wordt vervolgd…

Update mei 2021: Door leveringsproblemen levert Keces sinds begin april met vertraging uit, en dat is een van de opties die ik in ieder geval gehoord wil hebben. Inmiddels wel bericht ontvangen van mijn dealer hoopt dat de P3 voeding begin juni geleverd kan worden (begin juni overigens nog niets ontvangen). Interessant om te horen of een beter voeding voor de Silent Angel switch nog een hoorbaar effect heeft.

Update april 2021 (2): ik stream steeds vaker via mijn 24 bit Qobuz abonnement sinds de 0.8 versie van MinimServer niet meer ondersteund wordt. Daardoor ben ik weer aangewezen op de Twonky Media Server om mijn CD collectie vanaf de NAS te streamen, en dat klinkt zonder transcriberen naar 24 bit toch net wat minder dan de Qobuz stream.

Update april 2021 (1): Die strijd was overigens snel beslist. Zowel qua aanbod, áls geluidskwaliteit wint Qobuz het ‘hands down’ van Tidal. Het 24 bit Qobuz abonnement wordt verlengd. Tidal loopt nog even door als proefabonnement, maar heeft z’n kans gehad en gemist. Dit geeft te denken als er bij de bron nog zulke verbeteringen mogelijk zijn. Kleine ingrepen als betere CAT kabel van modem/NAS naar de set, een betere, lineaire voeding voor de switch bij de set, Pink Faun LAN isolatoren op strategische plekken tot het experimenteren met een betere bron. Het testen van een Naïm Unitiserve en een betere voeding voor de Silent Angel Bonn switch zijn opties voor verbetering voor de komende maanden.

Update maart 2021: Voordat ik weer nieuwe hardwarematige veranderingen maak in mijn set, ga ik deze maand in het teken stellen van de muziek. Want daar draait het natuurlijk allemaal om. Ik heb een Qobuz Sublime abonnement, maar ik wil graag de vergelijking maken met Tidal en het 24 bit abonnement van Qobuz. Via Linn had ik nog drie maanden testperiode voor Tidal tegoed. Deze heb ik begin deze maand geactiveerd.

Update februari 2021: Op dit moment zit de GigaWatt automaat in de stoppenkast voor een vergelijk met de Siemens Ultimate zekeringhouder. Zowel de Pink Faun/Hifi-Tuning Supreme 3 zekeringcombinatie als de GigaWatt automaat doen beiden de dynamiek flink toenemen. Maar de automaat is neutraler, zorgt voor veel meer kracht in de weergave en is geraffineerder in het hoog. Er is meer controle en dat leidt ook tot een meer gelaagde weergave van de lage tonen. De combinatie pink Faun/Hifi-Tuning Supreme 3 doet ook iets heel moois in het middengebied, maar haalt het niet bij de GigaWatt automaat in een direct vergelijk. De keuze is gemaakt. De Siemens zekeringhouder moet wijken voor de GigaWatt in X-treme uitvoering. Onvoorstelbaar hoe groot het effect van een optimale stroomvoorziening is op de prestaties van geluidsapparatuur. Heb dat toch onderschat de afgelopen jaren. Volgende stap de IsoAcoustics Orea testen? Of toch in het stroomdomein blijven en een goede lineaire voeding uitproberen op de Silent Angel switch?

Update januari 2021: Laten we het nieuwe jaar maar eens met een kleine upgrade beginnen. In de meterkast heb ik het vergulde staafje in de zekeringhouder vervangen door een Siemens zilver zekering naast de Hifi Tuning Ultimate 2 zekering in de fase, en dit zorgde voor een kleine verbetering in de detaillering en de staging. Hierdoor enthousiast geworden, contact gezocht met de dealer. Hij stuurt op proef een 20A Hifi Tuning Supreme 3 zekering en een 25A Pink Faun zilver zekering voor de stoppenkast toe. Als alternatief heb ik ook nog de GigaWatt automaat als demo op laten sturen zodat ik deze mee kan nemen in de vergelijking. Interessant experiment.

Update december 2020: Het is helaas nog niet gelukt de gewenste producten in huis te krijgen. De hernieuwde lockdown in verband met COVID-19 zorgt echter wel weer voor de rust en tijd om lekker van de muziek te genieten. Na contact met Kemp Electroniks die alledrie de voedingen aanbiedt het advies gekregen - mits budget het toelaat - vooral ook de Farad thuis te proberen. Goed voornemen voor het nieuwe jaar! Soms vraag ik me ook af waarom het beter zou moeten dan dat het nu klinkt. Kippenvel! Fijne kerstdagen iedereen.

Update november 2020: nu de dagen korter worden en het sneller donker wordt, merk ik dat ik weer meer tijd besteed aan muziek luisteren. Halverwege dit jaar nog een mooie upgrade gedaan met de Silent Angel switch. Destijds met de standaard voeding. Inmiddels zijn er steeds meer 'audiofiele switches' op de markt gekomen, en aangezien ik verrast was door het resultaat van het toevoegen van de Bonn N8 blijf ik deze ontwikkelingen volgen. Recent heeft Silent Angel ook een optionele betere voeding op de markt gebracht. Het effect van de Silent Angel was goed te horen in mijn set, dus de interesse is gewekt om ook op korte termijn de Silent Angel Forester F1, Farad Super 3 of Keces P3 voeding te gaan testen.

Update september 2020: Devialet heeft de upgradeprijs naar de 440 PRO CI flink laten zakken. Op zich mooi, maar toch nog een forse investering. Dilemma dus om óf nu te upgraden, óf om toch te wachten tot er een opvolger van de 440 Pro wordt geïntroduceerd. Ik ben er nog niet uit en zoveel mis ik nu niet in de weergave.

Update juni 2020: Thuiswerken maakt tussentijds luisteren naar muziek een stuk makkelijker. De Covid-19 restricties staan echter het bezoeken van mijn hifi dealer in de weg. Er is dus nog niet veel gekomen van mijn voornemen om wat te experimenteren met stroom conditionering. Misschien komende maand.

Update maart 2020: De surrealistische omstandigheden waarin we leven met de Covid-19 isolatie, heeft als klein lichtpuntje dat er meer tijd overblijft om naar muziek te luisteren. Deze week wat firmware versies vergeleken met de Linn streamer. Davaar 50 heeft in mijn set en met de akoestiek in mijn woonkamer de voorkeur. Zoals de set nu presteert ben ik heel tevreden, ook al zijn er nog diverse opties die ik zou willen uitproberen. Benieuwd naar het effect van een Pink Faun LAN isolator, conditionering van de stroom met een AudioQuest Niagara 1200 of Shunyata oplossing.

Update februari 2020: het Qobuz Sublime abonnement heb ik deze maand weer voor een jaar verlengd. ik maak er steeds frequenter gebruik van ook al vind ik streamen vanaf de NAS nog net iets beter klinken. Het aanbod van Qobuz is zó uitgebreid, daar kan mijn toch heel uitgebreide eigen cd-collectie niet aan tippen.

Update januari 2020: Een muzikaal 2020 gewenst; een nieuw decennium is aangebroken en ik heb me voorgenomen meer muziek te gaan luisteren. De set klinkt beter dan hij ooit gedaan heeft met de tuning in de afgelopen maanden. Het is genieten. Qobuz Sublime is een vaste bron gebleken en blijft sowieso.

Update december 2019 (2): Na nogmaals goed afgewogen te hebben wat ik zou willen besteden aan een 'audiofiele' switch tot de conclusie gekomen dat de Silent Angel Bonn N8 wél in aanmerking komt, maar de twee tot drie keer zo dure exemplaren me toch echt te gortig worden, vandaag deze switch in de set geïntegreerd. Zonder in loftuitingen van veel reviews te vervallen is het effect inderdaad makkelijk hoorbaar. Naast een bredere en diepere soundstage brengt deze switch iets heel moois. Er verdwijnt een scherp randje aan de muziekreproductie en de balans tussen hoog, midden en lage tonen klinkt mij natuurlijker in de oren dan wat ik gewend was met een standaard Netgear switch met BOTW lineaire voeding. In eerste instantie was het echter niet alleen Hosanna. De hoge tonen klonken direct na het aansluiten van de switch minder sprankelend en leken iets overheerst te worden door de lagere tonen. In eerste instantie dacht ik dat ik wat zou moeten gaan schuiven met mijn luidsprekers om er voor te zorgen dat de transparantie in de weergave weer hersteld zou worden, maar na een nachtje door laten spelen van de muziek, is het geluidsbeeld helemaal opengetrokken en transparanter dan het ooit eerder is geweest. Soms heeft even geduld hebben het beste resultaat. Oprecht verbaasd daarnaast ook dat een switch een hoorbaar effect heeft op de muziek. Dat had ik rationeel gezien nooit voor mogelijk gehouden. Zo zie je maar weer dat je nieuwsgierig moet blijven en een open mind moet houden als het aankomt op tweaks.

Update december 2019 (1): Erg benieuwd geworden naar de uitkomsten van de blinde test van audiofiele switches door Alpha Audio, heb ik net de registratie van de test op youtube gekeken met een verrassende uitkomst. Misschien dat ik in de kerstvakantie de top 3 switches thuis eens ga proberen. Qua aanschafprijs is de Silent Angel Bonn nog te overzien en de SOtM switch moet wel heel veel beter zijn wil ik ruim twee keer, bijna drie keer zoveel geld uitgeven aan de laatste puntjes op de i-tuning met mijn huidige setup.

Update november 2019 (2): tijdens de iEar audioshow in Tilburg werd het effect van de IsoAcoustics Gaia ontkoppelende luidsprekervoeten gedemonstreerd. Na die overtuigende demonstratie, een leuk gesprek met de importeur en de medewerkers van iEar twee setjes Gaia II meegenomen om thuis te testen. Lang heb ik niet nodig gehad om te besluiten dat de IsoAcoustic Gaia's blijven. Bij de eerste tonen was al duidelijk dat ze een grote aanwinst zijn. Bij hifi.nl trekt men dezelfde conclusie (review november 2019) als ik. Een "onmisbare audiotweak".

Update oktober 2019: Ik ben onder de indruk van de vergaande klantgerichtheid van AudioQuest. Ik werd vorige maand benaderd door de algemeen directeur van het hoofdkantoor Benelux in Roosendaal. Hij verzocht me mijn twee AudioQuest Diamond digitale coax kabels naar hem toe te sturen voor een grondige kwaliteitscontrole. Aangezien het afspelen van 24 bit 192khz bestanden ook op het hoofdkantoor van AQ niet wilde lukken, was er maar een conclusie voor hen mogelijk, zo kreeg ik al snel bericht. AudioQuest neemt geen genoegen met 'bijna perfect' en Richard stond er op dat ik twee gloednieuwe Diamond 2 coax kabels retour zou ontvangen. De nieuwste versie. Dat noem ik nog eens service! Inmiddels de nieuwe Diamond 2 kabels met DBS Carbon ook in huis, en het probleem met het afspelen van 24 bit 192khz bestanden is de wereld uit. Maar dat is niet alles. Groot bijkomend voordeel is dat de ruimtelijkheid, de gelaagdheid In het laag, detaillering in het hoog en de klankrijkdom van de weergave meer dan subtiel is verbeterd. Het lijkt alsof ik naar nieuwe componenten aan het luisteren ben. Volgende maand hoop ik nog te gaan experimenteren met een audiofiele switch van het merk Silent Angel. Eerst de rest van deze maand maar weer met hervonden enthousiasme en volle teugen genieten van muziek.

Update november 2019: na de aanschaf van een bank en twee stoelen ontworpen door Florence Knoll de luisterruimte opnieuw ingericht, en meteen aan de gang gegaan met de akoestiek, omdat die door de nieuwe inrichting fors de geluidskwaliteit negatief beïnvloedde. De dikke gordijnen achter de luidsprekers en een groot berberkleed op de grond voor de luisterplek zorgen voor voldoende demping, waardoor het geluidsbeeld weer hersteld is. Zo zie je maar wat een goede akoestiek doet, en hoe een slechte akoestiek het plezier in muziek luisteren kan verstoren.

Update september 2019: AudioQuest was zo vriendelijk om een aantal DBS Carbon upgrade sets toe te sturen om thuis te testen. Ik ga deze maand eens luisteren hoeveel deze kastjes toevoegen in vergelijk met de oorspronkelijke 72v DBS aan de Diamond interconnects en netwerkkabel. Eerste indruk is veelbelovend. Er is meer rust elke keer als er een extra DBS Carbon in de keten wordt toegevoegd. Zelfs bij de netwerkkabel heeft het op het eerste gehoor effect.

Update augustus 2019: Inmiddels heeft ook een geleende tweede custom AudioQuest Diamond kabel zijn weg gevonden in mijn set. Tussen de master en companion Devialet zit de AudioQuest Diamond 2 DBS Carbon kabel met RCA-AES terminering. Tussen de Linn Akurate DS en de Master Devialet zit nu een AudioQuest Diamond met BNC-RCA terminering. Met deze combinatie blijft de Crystal cable even in de lade. Over een maandje maar eens evalueren welke kabel blijft. De vraag dringt zich wel op of een DBS Carbon upgrade de muziekbeleving naar een nog hoger niveau zou kunnen tillen en wat de potentie van deze kabels is als het probleem met het afspelen van de 24 bit 192khz bestanden opgelost is. Toch maar weer even contact zoeken met AudioQuest.

Update juli 2019: De nieuw afgemonteerde AudioQuest Diamond kabel is gearriveerd met het vernieuwde DBS Carbon. Hierin zit een RFI filter ingebouwd en dat lijkt een onverwachte geluidsverbetering op te leveren. Ik heb het plezier in muziek luisteren met de komst van de nieuwe AudioQuest Diamond kabel helemaal hervonden. Na een lange zoektocht en een elegante oplossing geboden door AudioQuest lijkt het probleem dat ik met de oude kabel had toch niet helemaal verdwenen. De drop-outs zijn verleden tijd, maar 24 bit 192khz bestanden spelen nog steeds niet af als DBS is ingeschakeld.

Update juni 2019: De AudioQuest Diamond kabel tussen bron en Devialet heb ik vervangen door de Crystal Cable. Deze klinkt boven verwachting goed. Zeker als ik er rekening mee houd dat er verlies optreedt door het BNC verloopje dat ik moet gebruiken, maar ideaal is dit niet. Ook de Diamond kabel met de toch wat onlogische afmontage BNC-AES/EBU gaf niet het resultaat dat ik wens. Gelukkig denkt AudioQuest mee, en hebben ze als service aangeboden een nieuwe Diamond kabel met RCA-AES ter beschikking te stellen die ik tussen de twee Devialet wil inzetten.

Update mei 2019: van de update naar de 440 Pro is het nog steeds niet gekomen. Ik overweeg deze nog steeds wel. Maar misschien is het ook wel net zo'n goed idee om af te wachten wat Devialet op de iets langere termijn gaat doen met de Expert versterker serie. Een toekomstige versie zou nog een stap extra kunnen brengen.

Update augustus 2018: Devialet heeft bericht gestuurd dat de upgrade naar D440 Pro weer beschikbaar is. Het overwegen waard, aangezien deze dubbel mono opzet toch een net weer wat ruimtelijkere en mooiere weergave produceert. Binnenkort maar weer eens gaan vergelijken. Wie weet hak ik de knoop dan door.

Upgrade mei 2017: Shunyata brengt binnenkort een aantal nieuwe netsnoeren op de markt. Daardoor voor een goede prijs een tweedehands Z-PC10 netsnoer op de kop getikt voor de tweede Devialet. Een goede stroomvoorziening heeft een behoorlijk effect op de geluidskwaliteit.

Update april 2017: Met de nieuwe firmware van Devialet klinkt de muziek weer net wat `analoger`. Wat meer warmte in stemmen en weer wat transparanter.

Update februari 2017: Langzaam aan begint de idee vorm te krijgen om mijn bron te vervangen. Misschien is de Linn geen goede technische match met de AQ Diamond kabel en de Devialet en ontstaan daardoor de problemen met het afspelen van hoge resolutie muziekbestanden. De moeite waard om dat te gaan onderzoeken. Ik ga dus binnenkort een aantal streamers vergelijken ter vervanging van de Linn Akurate DS. Of het door de Linn of door de AudioQuest Diamond kabel tussen bron en Devialet komt weet ik niet, maar ook de nieuw afgemonteerde kabel geeft niet de voldoening die ik met de demo wel ervoer. In ieder geval ga ik luisteren naar Aurender (N100 en N10).

Update december 2016: de twee monoblokken zijn met elkaar verbonden door een Crystal Cable Reference Digital kabel die werkelijk boven verwachting presteert. Als de AudioQuest Diamond op termijn niet bevalt of functioneert overweeg ik die tussen de twee Devialets in te zetten. Maar de eerstvolgende stap zal zijn ook de tweede Devialet van stroom voorzien met een Shunyata Research netsnoer. Of dat een tweede ?tron™ Z-PC10 netsnoer wordt of twee nieuwe opvolgers van deze voor de Devialet ontworpen snoer zal de luistertest uitwijzen. Shunyata verwacht de nieuwe netsnoeren in januari te gaan lanceren. Dat zet de puntjes weer op de i. Ook erg benieuwd naar het effect van de nieuwe Shunyata Denali in mijn set.

Update november 2016: De luistersessie was meer dan verhelderend. De Devialet 220 Expert Pro van Devialet klinkt echt anders dan de D200 en gaat op een aantal punten flink verder dan de D200. Maar als je naar dubbel mono (D400) gaat luisteren wint dat in mijn set door een grotere klankrijkdom, verdwijnt ieder digitaal randje en wint de weergave aan autoriteit en dynamiek. Het gemak en de rust waarmee de muziek in mijn kamer klinkt is van een andere orde dan ik tot nu toe gewend ben geweest.

Update oktober 2016: Ook deze maand dagelijks opgegaan in de muziek, maar ook geluisterd of de geluidskwaliteit er van zou profiteren als ik de AES/EBU ingang van de Devialet gebruik. Misschien dat hiermee de drop-outs en problemen met 24 bit bestanden tot het verleden behoren.Daarom na een experiment met een eenvoudige verloopstekker de AudioQuest Diamond coax af laten monteren met een gebalanceerde plug. Theoretisch geen ideale oplossing. We gaan het zien. Er is een effect te horen, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat het een goede stap is geweest. De 24 bit geluidsbestanden spelen nu zonder probleem af, maar ik mis wat van de nauwkeurigheid en 'slam' die de BNC-RCA afmontering kenmerkte. Het effect van dit soort ingreepjes zijn natuurlijk niet zo groot als het vervangen van componenten, maar ook kleine verbeteringen zijn de moeite waard als ik daardoor meer van muziek luisteren ga genieten. Neemt niet weg dat ik de verleiding niet kan weerstaan en deze maand dus nog bij de dealer ga luisteren naar - naast elkaar - de Devialet D200, D220 Pro en de D400.

Update september 2016: Deze hele maand eigenlijk alleen maar muziek geluisterd. Zonder welke vorm van upgraditis. Gewoon heerlijk grasduinen in het schier eindeloze aanbod van Qobuz Sublime. Prachtige nieuwe CD uit van Bruno Cocset met cellowerken bijvoorbeeld.

Update augustus 2016: de Audio Physic Virgo's op spikes geplaatst. De Audio Physic Vibration Control Feet (VCF) II dempende luidsprekervoeten die onder de Tempo's zorgden voor meer ruimtelijkheid en detaillering, hebben dit effect niet bij montage onder de Virgo's. Door de spikes krijgt de baspoort aan de onderkant van de Virgo's iets meer ruimte om te ademen en waarschijnlijk is het extra gewicht van de nieuwe luidsprekers te hoog om de VCF II voeten effect te laten hebben. Dit zorgt voor een weer wat strakker maar ook wat minder `dik` laag waardoor ik ze iets verder naar achteren heb geplaatst. Nu staan ze zo`n 80 cm van de achterwand. De combinatie van Devialet met Audio Physic Virgo 25 Plus blijft me verrassen. De grenzen van beide componenten heb ik nog niet bereikt. Wel kunnen ervaren wat de toevoeging van een tweede D200 brengt. Erg indrukwekkend dat ook dubbel mono versterking weer een echte stap vooruit is in geluidskwaliteit. Meer rust en door een nog lagere ruisvloer een nog diepere blik in de opnames. Heerlijk muziek zitten luisteren. Benieuwd wat de upgrade naar D220 Pro en D440 Pro nog kunnen brengen die recent zijn aangekondigd.

Update juli 2016: de nieuwe firmware van Devialet die deze maand uitgekomen is (versie 10.0.2) brengt een fraaie verbetering in het geluidsbeeld en de doortekening van de muziek. Het laag heeft meer definitie gekregen en de transparantie en separatie van instrumenten is er op vooruit gegaan. Toch gaat dit niet zoals soms in mijn ervaring het geval kan zijn ten koste van de muzikaliteit. Weer verrast dat een stukje software een significant effect heeft op de luisterervaring. Volgende maand is er meer bekend over de upgrade die Devialet aan haar versterkers wil geven. Ben benieuwd of ze hierdoor nog beter gaan klinken.

Update juni 2016: Grappig effect geconstateerd op het geluidsbeeld. De digitale coax kabel die ik tussen bron en versterker gebruik (AudioQuest Diamond) beschikt over een Dielectric Bias Systeem (DBS) en dat kun je uitschakelen door het stekkertje er uit te trekken. Met DBS aan is er iets meer emotie en een intiemere geluidsafbeelding en met DBS uit een ruimtelijkere afbeelding, maar verdwijnt er iets aan emotie. Mijn voorkeur gaat uit naar DBS aan. Zonder DBS lijken de problemen met drop-outs en afspelen van 24 bit 192khz bestanden verleden tijd. AudioQuest tast ook in het duister.

Update mei 2016: de weergave is er de afgelopen maanden nog flink op vooruit gegaan. Schijnbaar zijn alle componenten nu optimaal op elkaar ingespeeld. Als Michael High-End München en zijn vakantie achter de rug heeft, komt hij nog weer eens langs om de set verder te tunen. Als hij de muziek nog beter kan laten klinken, ben ik een gelukkig man.

Update april 2016: De custom afgemonteerde AudioQuest Diamond kabel tussen bron en Devialet heeft één vervelende eigenschap: af en toe ervaar ik drop-outs en 24 bit bestanden willen niet afspelen. Ik heb contact met AudioQuest om uit te zoeken waar dat aan ligt. Vooralsnog geen oplossing gevonden.

Update maart 2016: Omdat het natuurlijk allemaal draait om muziek heb ik een Qobuz Sublime abonnement afgesloten. Tidal heb ik ook getest, maar Qobuz klinkt in mijn oren beter en het aanbod van Qobuz sluit beter aan bij mijn muzieksmaak dan de populairdere genres waarin Tidal grossiert. Muziek luisteren vanaf de eigen NAS klinkt nog weer een stukje beter, maar vooralsnog ben ik begonnen aan een ontdekkingstocht naar nieuwe muziek of opnames die ik nog aan mijn eigen collectie wil toevoegen.

Update februari 2016: Na een kort experiment met Shunyata Research netsnoeren (Viper en Black Mamba HC) vorig jaar nu een maand geëxperimenteerd met een Shunyata ?tron™ Alpha Z-PC10 Analogue netsnoer voor de Devialet en een ?tron™ Alpha ? Digital netsnoer voor de Linn Akurate DS. De Viper en Black Mamba waren goed, maar deze snoeren zijn andere koek. Ze bevallen zo goed dat ze beide blijven in mijn set. De ruimtelijkheid en bass fundament zijn verbeterd. De noise floor is lager waardoor de tonen veel langer in de lucht blijven hangen en langzamer uitsterven. De Viper en de Black Mamba waren al een verbetering, maar dit gaat nog flink wat verder.

Update januari 2016: In de kerstvakantie heb ik uitgebreid kunnen luisteren naar verschillende digitale coax kabels om de Akurate DS mee aan te sluiten op de Devialet. De kandidaten waren de AudioQuest Coffee en Diamond, de Shunyata Cobra en Anaconda Digital en de Crystal Cable Digital Standard Diamond. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de AudioQuest Diamond. Wat mij betreft in mijn set beter zelfs dan de duurdere Shunyata Anaconda Digital. Verrassing was de Crystal Cable, die ook heel goed presteert en duidelijk synergie heeft met de Devialet.

Update december 2015: Na de demo`s de afgelopen maanden met ondermeer de Devialet 200 liet die ervaring me niet meer los. Toen er zich dan ook een mogelijkheid voordeed om een jonge tweedehands Devialet 200 aan te kopen heb ik niet langer getwijfeld. De eerste indrukken zijn erg goed, ondanks dat ik nu nog gebruik maak van een zeer eenvoudige coax kabel die ik nog had liggen.

Update november 2015: deze maand een nieuwe kans gekregen een Devialet D200 te beluisteren in mijn set. Ditmaal met de Linn Akurate DS puur als renderer. Weer erg indrukwekkend hoeveel ik de muziek ingetrokken wordt als ik van de Primare switch naar de Devialet. In mijn luisterruimte merk ik weinig van het commentaar dat de Devialet soms ontvangt. Geen sprake van kil of analytisch geluid, maar een gloedvolle, zeer transparante weergave met een noise floor die lager is dan ik in mijn set ooit heb ervaren. In mijn zoektocht naar nieuwe versterking ook geluisterd naar een Naim SuperUniti en de Naim combinatie NAC 202/ NAP 250DR met XPS Power voeding, maar wat mij betreft wint de Devialet 'hands down'. Laat ik maar zeggen dat de Devialet meer mijn persoonlijke smaak is. Had veel meer verwacht van met name de laatste Naim set gezien de significant hogere prijs van Naim t.o.v. de Devialet.

Ook nog een mooie netwerkkabel op de kop getikt. Een AudioQuest Diamond. Achter de set een switch gemonteerd en de BOTW lineaire voeding gebruikt om die van stroom te voorzien. Opmerkelijk dat ook een netwerkkabel, een aparte switch en de lineaire voeding daarop een zo positief verschil maakt.

Update september 2015: Space Optimalization op de Akurate DS is een fraaie verbetering gebleken t.o.v. het niet aangepaste bronsignaal. In eerste instantie was ik erg sceptisch, maar als je heel exact de gegevens invoert en de gewenste effecten op het gehoor afstemt met je smaak is dit een erg fraai tuningsinstrument om je set in jouw luisterruimte optimaal te laten klinken. Er zit echter nog zoveel reserve in de Audio Physics dat ik er op termijn niet aan ga ontkomen om te gaan luisteren naar andere versterkers om het maximale uit deze luidsprekers te halen. Weer heel veel uren genoten van muziek. Het klinkt heerlijk meeslepend.

Update juli 2015: Deze maand geëxperimenteerd met Space Optimalisation van Linn. Dit geeft de mogelijkheid om het audiosignaal uit de Akurate DS aan te passen aan de akoestische eigenschappen van de luisterruimte. De voorgestelde wijzigingen zijn mij teveel van het goede dus ik heb de aanpassingen beperkt tot een fractie in de 50Hz regionen. Ik kijk het eerst een tijdje aan of dit de weergave is waar ik het meest plezier aan beleef, of dat ik terug ga naar de set zonder deze ingreep bij de bron.

Update juni 2015: Experimentje met Minimserver. Na een versieupdate zou transcoderen naar 24 bits WAV bestanden weer een slagje beter moeten klinken dan met ongewijzigde bitrage naar WAV. Dat bleek weer een verrassende en gratis upgrade te zijn.

Update mei 2015: Ik kreeg de gelegenheid om een Devialet 200 versterker in mijn set te beluisteren. Daarmee werd meteen duidelijk dat de Primare al prima zijn werk doet, maar dat een versterker van een klasse hoger de Virgo`s nog beter aan zal sturen. Of het in de toekomst de Devialet zal worden of een andere versterker zie ik later wel als ik weer budget heb. Eerst Michael weer eens uitnodigen om de Virgo`s te tunen bij mij thuis.

Update april 2015: Sinds deze maand staat er een set Audio Physic Virgo 25 Plus+ de sterren van de hemel te spelen. De `All White Edition`. Wat een bezoekje om mijn Tempo`s te tunen al niet kan veroorzaken.

Update maart 2015: Michael heeft een fantastisch resultaat weten te bereiken door mijn Tempo`s beter te plaatsen. Maakt niet meer uit waar ik in mijn luisterruimte ga zitten. Op iedere zitplaats is de geluidskwaliteit verbeterd. Zeer onder de indruk van de expertise, het vakmanschap en de liefde voor muziek die Rhapsody als service levert. Ik experimenteer sinds deze week ook met Finite Elemente Ceraball om net wat meer rust en resolutie uit mijn set te halen.

Update februari 2015: Het heeft even geduurd, maar ik heb mijn audiogroep laten aanleggen. De Belden kabel lag al een tijdje netjes via de kruipruimte naar de meterkast, maar sinds deze week is hij ook aangesloten op de schoonste fase met een Siemens SITOR Ultimate zekeringhouder. Als zekering gebruik ik de Hifi-tuning goud vlakzekering en aan de setzijde Furutech Fi-28 Rhodium. Nu de set op een aparte groep zit hoor ik niet langer het effect dat de lichtdimmers op mijn set hadden. In maart komt Michael van Rhapsody nog langs om mijn set te tunen en mijn luidsprekers goed op te stellen. Kan ik hem voor de verandering een keer een lekkere kop koffie schenken in plaats van andersom. Erg benieuwd naar wat hij nog uit mijn set kan halen en of hij nog goede muziektips heeft voor mijn volgende CD aankoop.

Update december 2014: Ik heb de kriebels toch niet kunnen weerstaan en een prachtige zwarte ex-demo Linn Akurate DS op proef om thuis te beluisteren. De eerste indrukken zijn zeer positief. De Akurate DS klinkt wat natuurlijker dan de Majik en is duidelijk geraffineerder. De muziekweergave klinkt nu transparanter en gecontroleerder. Subtieler, nu de lagen in de muziek beter te volgen zijn. Het lijkt er dus sterk op dat de Majik DS - waarover ik al heel tevreden was - vervangen gaat worden door een trapje hoger op de ladder van Linn netwerkspelers.

Update januari 2015: Eigenlijk was het vorige maand al meteen duidelijk. De Linn Akurate DS betrekt me meer bij de muziek en gezien het aantal uren dat ik sindsdien al weer heb zitten genieten van het herontdekken van mijn cd-collectie was er eerlijk gezegd ook geen weg meer terug. De Akurate DS blijft.

Update augustus 2014: de Sonos is niet meer terug gekomen in mijn set. Het leek een leuk idee om de Sonos te gebruiken voor Spotify, maar in de praktijk gebruikte ik de Sonos eigenlijk nooit. Wie weet is mijn dochtertje er over een paar jaar heel blij mee.

Update september 2014: verbaasd over de winst die ik nog kon halen door over te stappen van Twonky naar MinimServer op de NAS. De flac bestanden worden nu getranscodeerd naar WAV bestanden. Wat mij betreft een gratis upgrade die zeer de moeite van het proberen waard is.

Update juli 2014: Ik heb een parketvloer laten leggen en grappig genoeg heeft dit een positief effect op de akoestiek dat ik niet verwacht had. Het laag dat moeilijk onder controle te krijgen was, is nu minder dominant aanwezig. Waarschijnlijk resoneerde de originele vloer mee en is dit nu verholpen. Het aansluiten van de aparte audiogroep en het tunen door Rhapsody zijn dus de volgende stappen.

Update juni 2014: Een Vibex One 6 stekkerblok gekocht om mijn set van stroom te voorzien. Daarnaast ga ik een aparte audio-groep aanleggen. Ik hoor een lichte ruis over mijn luidsprekers als ik geen muziek draai. Dat komt waarschijnlijk omdat mijn set op dezelfde groep zit als de lichtdimmers in de woonkamer. Gezien de ervaringen met Kemp in mijn set zal ik mijn licht eens opsteken bij wat mensen die ervaring hebben met het effect van verschillende kabels in hun set.

Update februari 2014: Sinds dit weekend de Sonos ZP90 weer in gebruik genomen als tweede bron (internetradio). Ik merk dat het vervangen van de Kemp netsnoeren door de origineel bijgeleverde netsnoeren ook hier weer een positief effect heeft op het geluid. De standaard Sonos mist natuurlijk de kwaliteiten van de Linn die ik voor het serieuze luisterwerk gebruik. het geluid uit de Sonos bron is vlakker en minder vloeiend, maar het voldoet prima voor Spotify en internetradio. Wie weet toch maar een keer een goede externe DAC en een Magna Ultimo upgrade in de toekomst? Ik laat het afhangen van hoe vaak ik de Sonos in de komende periode ook echt gebruik.

Update januari 2014: de Kemp netsnoeren verlaten definitief mijn set. Ze doen meer kwaad dan goed. Weer kippenvel met de originele netsnoeren aan de Linn en Primare.

Update november 2013: in mijn eeuwige strijd tegen een te aanwezige bas in mijn luisterruimte heb ik ontdekt dat de Kemp netkabel aan mijn versterker geen goede invloed heeft op de prestatie van mijn set. De HiPower Kemp kabel aan mijn versterker heeft daarom plaats gemaakt voor het originele netsnoer. Het laag wordt meteen een stuk minder aangezet en de dynamiek in de muziek is groter. Ik word nu toch wel erg nieuwsgierig naar wat ik met andere netsnoeren nog kan halen uit mijn set. Ook een mooi vooruitzicht: Michael van Rhapsody komt mijn set tunen! Een lang gekoesterde wens, en nu ter ere van mijn verjaardag binnenkort een bezoekje uit Hilversum plannen. Kijk er enorm naar uit!

Update oktober 2013: Na uitvoerig luisteren en vergelijken ga ik de Kimber interconnect in mijn set vervangen door een MIT AVt-MA. Deze heeft mijn voorkeur boven de MIT CVT-1 en Matrix 12i interconnects. Ergens niet onverwacht omdat de AVt-MA de meeste `articulation poles` heeft en daarbij ook nog een instelbare impedantie waardoor hij het beste is in te passen in de set. De Kimber is nog steeds mooi, maar iets minder neutraal. Ik win bovendien voor mijn gevoel wat aan ruimtelijkheid en de AVt-MA interconnect haalt meer het natuurlijk timbre van instrumenten en stemmen naar voren. Daarnaast nog een opmerkelijke ervaring met netsnoeren gehad. Aan de Primare zit een Kemp High Power snoer en ik leende een low power snoer voor de Majik DS van mijn broer die is overgestapt op Shunyata. Het laag werd met de Kemp kabel meer geprononceerd, maar verloor ook nadrukkelijk aan definitie, liep dicht en was wat rommelig. Wordt misschien voor mij tijd om te onderzoeken in hoeverre mijn stroomvoorziening op orde is en of de gemakkelijke keuze voor Kemp niet een beperking is in mijn set. Durf uit budgettaire overwegingen nog even niet de vergelijking aan met de Shunyata Black Mamba CX en Viper Z-tron snoeren, maar het lijkt er op dat de Kemp snoeren niet het beste uit mijn set halen.

Update september 2013: de Kimber interconnect blijft een twijfelgeval voor mij in deze setup. Hij lijkt bepaalde frequenties wat aan te dikken, dus ik ben nieuwsgierig naar wat het effect is als ook de interconnect van MIT is in mijn set nu de Linn DS daar vast onderdeel van is gaan uitmaken. Op advies van Harry van Dalen en MoreMusic ga ik er de komende weken eens een aantal vergelijken. Kandidaten zijn de CVT1 en AVt-MA interconnects uit de vorige serie en de Matrix 12i interconnect die daar zo`n beetje tussen in moet zitten. Kijken of dit wat meer rust brengt met behoud van het timbre waar ik zo van houd.

Update augustus 2013: de BlueSound Node was een mooie stap ten opzichte van de Sonos ZP90, maar wel een zijstap. Met de komst van een Linn Majik DS als bron lijken alle elementen in mijn set eindelijk beter met elkaar in balans. Ook de Kimber interconnect matcht prima in de huidige setup en heeft zijn plekje weer terug tussen de DS en de versterker. Het geluidsbeeld heeft zich met de Linn wat meer geopend en de klankkleur is helemaal mijn smaak. Ik heb de Linn geluisterd zijde aan zijde met een Naim ND5-XS, maar de verschillen zijn te klein om het prijsverschil tussen een nieuwe Naim en een `pre-loved` Linn te legitimeren. Ik heb mijn keuze inmiddels gemaakt. De Linn is een blijvertje!

Update mei 2013: de Kimber KS1011 interconnect heeft plaats gemaakt voor mijn oude Monitor interconnect. Deze mist absoluut de resolutie en staging van de Kimber, maar muziek luisteren werd te intens en vermoeiend met de Kimber. Binnenkort maar eens de MIT AVt-MA interconnect lenen om een idee te krijgen wat een MIT interconnect voor een effect heeft in mijn set. Tegelijkertijd realiseer ik me dat heel veel geld investeren in een analoge interconnect niet veel zin heeft mocht de keuze voor streamer/DAC in de toekomst vallen op de Primare MM30 omdat die ingebouwd kan worden in mijn I32.

Update april 2013: Impulsief heb ik mijn versterker vervangen door een Primare I32. Al een tijd op papier een wens van me, en nu voor een mooie prijs de krachtbron achter mijn Audio Physic luidsprekers. Op lager geluidsniveau merk ik al dat deze versterker veel meer vermogen in huis heeft dan de CDi-10. Het laag is gecontroleerder en de balans is beter. Ook het microdetail in laag-midden-hoog is beter dan de CDi-10. Kortom een hele mooie upgrade. De I32 is wel een stuk neutraler dan de CDi-10 waardoor de klankkleur naar mijn mening iets teveel verschoven is naar koel.

Update maart 2013: ook al zijn er toekomstplannen om een echte high-end streamer en DAC te kopen, heb ik toch een tussentijds uitstapje gewaagd nu BlueSound een concurrent van de Sonos streamer op de markt heeft gebracht. BlueSound is feitelijk NAD en dat maakte me nieuwsgierig. Na een korte kennismaking tijdens de introductie, nu thuis aan het beluisteren en ik word niet teleurgesteld. Naast 24 bit bestanden speelt deze Node zelfs met ingebouwde DAC beter dan mijn vorige setup (Sonos ZP90 met Musical Fidelity V-DAC en externe voeding). Toch weet ik nog niet helemaal zeker of de match in mijn set helemaal goed is.

Update december 2012: Ik heb MIT CVT1 luidsprekerkabels getest in mijn set. Ik was redelijk sceptisch als het ging om de invloed van (luidspreker)kabels in een set, maar hier hoor ik toch ontegenzeggelijk een meer dan subtiele verbetering. De instrumenten en stemmen in de opnames klinken levensechter. Een effect waarvan ik dacht dat ik het moest zoeken in een betere bron (source first) of eventueel versterker. Na beluisteren van verschillende kabels (waaronder Cardas en Kimber) gekozen voor de nieuwe Matrix 28 serie van MIT. De ruimtelijkheid is hiermee breder, dieper en wijder (holografischer) geworden dan voorheen en het timbre van instrumenten en stemmen is nu adembenemend mooi vergeleken met de oude kabels die er tussen zaten. Nu was dat niets bijzonders, maar ik ben blij met de verbetering.


Waar liggen bij u de verbeterpunten?
Mijn set en ook de akoestiek zijn zeker niet perfect, maar technische perfectie is niet mijn streven. Ik ben primair muziekliefhebber en geniet van het luisteren naar muziek. Mijn set is daartoe meer een middel dan een doel. Hij staat ook gewoon in mijn woonkamer en daar wordt volop om de set en met de muziek geleefd. Alle wijzigingen staan in het teken van de bijdrage die ze leveren aan het meer kunnen genieten van muziek geïntegreerd in ons dagelijks leven.

Met mijn altijd beperkte budget en een beetje handelsgeest heb ik de afgelopen jaren al best veel stappen gemaakt. Allereerst maar eens de best mogelijke muziekreproductie uit mijn huidige setup halen.

Natuurlijk kan het altijd nóg mooier klinken, maar op dit moment ben ik heel erg dankbaar dat ik op dit niveau naar muziek mag luisteren en hoop ik dat je op mijn set wilt stemmen als je het verhaal over mijn zoektocht naar de samenstelling van mijn set met plezier hebt gelezen.


Wat zijn uw toekomstige plannen met betrekking tot uw set?
Met de komst van de Aurender, de Devialet en de Audio Physic Virgo 25 Plus+ heb ik weer een flinke stap gemaakt en al mijn favoriete opnames klinken bij elke upgrade weer wat mooier. De grenzen van deze luidsprekers zijn duidelijk nog (lang) niet bereikt. Voorlopig ga ik dus met volle teugen genieten van de muziek en misschien nog wat tweaken. Ik heb nog zoveel muziek die ik weer opnieuw wil gaan luisteren.

Een kleine vijftien jaar geleden, toen ik met streaming begon, had ik nooit gedacht dat ik nu op dit niveau muziek zou mogen luisteren. De muziek klinkt meeslepend en ik zit met kippenvel te luisteren. Prachtig hoe de muziek vol van emotie wordt weergegeven en hoe dat nu ook weer bij me binnen komt. Het gaat me niet primair om de apparatuur en de techniek, maar om hoe dicht het lukt om bij de natuurlijke klankkleur van echte instrumenten en stemmen in de buurt te komen.

Maar dat gaat niet zonder de benodigde apparatuur. Dus als ik dan toch een beetje mag dromen: Wie weet in de toekomst ooit eens upgraden naar Devialet 1000 PRO? Ik heb lang gedacht dat de bron vervangen door een Aurender, Grimm of DCS Vivaldi upsampler een logische vervolgstap was. Daaraan twijfelde ik vervolgens toch wel aan, wetende hoe snel de ontwikkeling van streaming gaat en hoe goed de Linn Akurate DS als renderer bleef presteren ten opzichte van de meest recente streamers. Tótdat ik ervoer wat het effect het toevoegen van een goede muziekserver bij de set nog opleverde. Het adagium ‘source first’ van Rhapsody uit Hilversum blijft daarmee kaarsrecht overeind staan. Het kan altijd beter, maar met de stap naar de Aurender N10 was een belangrijke bottle neck, waarvan ik me niet realiseerde hoe groot die was, verdwenen.

Wie weet maak ik ook ooit in de verdere toekomst nog wel eens de stap naar luidsprekers van Estelon, Magico of de TAD Compact Reference One die ooit een verpletterende indruk op me hebben gemaakt? Recent ook weer omvergeblazen door een van de grote Sigma luidsprekers bij Rhapsody. Mijn ruimte laat dit soort grote luidsprekers niet toe, maar als referentie is luisteren naar dit soort cost-is-no-object sets heel waardevol. Ook op de Aurender N10 is nog te verbeteren. Het kan immers altijd beter.

Waarschijnlijker is dat ik eerst bereikbaarder stappen zet om de stroomvoorziening nog verder te optimaliseren en experimenteer ik met netstroomfiltering door bijvoorbeeld de Shunyata Research Denali 6000T of AudioQuest Niagara 1200/3000/5000 eens thuis te proberen. Of tweak ik mijn huidige set nog met andere luidsprekerkabels. Wie weet.

Dromen mag. Maar vooralsnog ga ik lekker verder van muziek genieten. Voorwaar geen straf met mijn huidige set.


Omschrijf uw luisterruimte (aankleding, inhoud, meubilair, akoestiek etc.)
Kamer-en-suite. Luisterruimte van 5x4 meter. 3,5 meter hoog. Hele woonkamer is 10x4 meter. Door de hoge plafonds en ingerichte ruimte is de akoestiek wonderbaarlijk goed te noemen. Dat scheelt een slok op een borrel want ik realiseer me dat de weergave van muziek pas goed tot zijn recht komt als de akoestiek ook in orde is.

Kunt u aangeven hoeveel beeld- en geluidsdragers u heeft en in welke genres dit verdeeld is?
Bijna 4 Tb met ongecomprimeerde WAV bestanden op de harde schijven van de Aurender en de Naim Audio UnitiServe. Steeds meer (24bit) downloads en een onuitputtelijke bron van muzikale inspiratie door het Qobuz Studio hires streaming abonnement. Overgrote gedeelte bestaat uit klassiek, singer/songwriter en jazz

Hoe vaak luistert u naar muziek?
Vrijwel dagelijks, zodra werk, verplichtingen, gezin en familie het even toe laten.

Hoe vaak kijkt u film?
Wekelijks, maar muziek luisteren gaat voor.


Hobbies
Engelse klassieke auto`s zijn ook leuk speelgoed.

Overige
Andere hobbies: mechanische horloges, ons gemeentelijk monument restaureren en in de zomer lekker toeren in mijn MG Midget.

No Loss of Fine Detail
Leeftijd 56 jaar
Set Stereo
Nieuwprijs 62.000

Deze set is online gezet op
23-september-2011 . Ondertussen is deze pagina 25815 maal bekeken. Vandaag is de pagina 1 keer bezocht. Deze set is voor het laatst bijgewerkt op: 10-november-2024


De set van deze gebruiker kan niet meer worden gevonden.Set

Mail
Luistersituatie
  • Oppervlakte 40 m2
  • Afmeting 10 bij 4 meter
  • Hoogte 3.5 meter
  • Inhoud 140 m3

Muziekvoorkeur
  • Klassiek
  • Jazz
  • Singer/Songwriter
  • Wereldmuziek
  • Folk
  • Religieus
  • Instrumentaal

Filmvoorkeur
  • Misdaad
  • Oorlog
  • Avontuur
  • Actie
  • Thriller
  • Fantasie

Links vrienden
  • nog niet ingevuld

Bladeren tussen sets